Americký dirigent James Feddeck, který zítra a v pátek vystoupí s Filharmonií Brno v Janáčkově divadle, si zvykl zaskakovat za nemocné dirigenty. Nabídky mu chodí tak vytrvale, že když se například ocitne u zubaře v americkém Clevelandu, uprostřed zákroku mu zazvoní telefon, aby hned zamířil na letiště, odletěl do finských Helsinek a po příletu okamžitě spěchal na zkoušku.

"Někdy mám pocit, jako bych žil v letadlech, ale je fascinující střídat tolik orchestrů. Člověk se naučí dostat z té krátké chvíle maximum," vypráví dirigent, který za poslední dva roky řídil přes padesát různých těles.

Tentokrát ale o žádný záskok nepůjde. Filharmonie Brno dvojicí závěrečných koncertů pokračuje v hledání nového šéfdirigenta, kterého orchestr nemá od chvíle, kdy jej vloni opustil Aleksandar Marković. Než by management narychlo hledal náhradu, rozhodl se letošní sezonu absolvovat bez šéfdirigenta a vyzkoušet si kandidáty.

"Pozvali jsme řadu rozdílných, zajímavých a dostupných dirigentů z mladší generace: Estonce Olariho Eltse, Čecha Tomáše Netopila, Francouze Bastiena Stila, Fina Juhu Kangase, Američana Case Scaglioneho, Alana Buribajeva z Kazachstánu a velmi mladého brněnského rodáka Roberta Kružíka," vypočítává ředitelka orchestru Marie Kučerová.

Všichni měli stejné podmínky: během čtyř dnů nazkoušet a uvést dva koncerty s náročným repertoárem. "Také se museli poprat s podmínkami, které nás nyní trápí, kdy zkoušky probíhají v komorním Besedním domě, ale koncerty v Janáčkově divadle," dodává ředitelka.

Tuto situaci by měla vyřešit nová budova Janáčkova kulturního centra, která pro orchestr v Brně vzniká a otevřena by měla být na podzim 2019. Šéfdirigent, kterého si orchestr vybere, s ním tedy vstoupí do nové éry. Proces výběru komplikuje ještě fakt, že vedení dbá na preference hráčů, takže ke kandidátům se může vyjádřit každý z nich.

"Ten proces je obtížný a náročný, ale nesmírně důležitý pro naši budoucnost," dodává ředitelka, která doufá, že nový šéfdirigent nastoupí na začátku sezony 2017/2018. "Potřebujeme někoho, kdo nás provede tímto přechodným obdobím a přijde s novou, silnou uměleckou vizí."

Feddeck by se prý usadil rád, přijme ale jen nabídku orchestru, který "nikdy neřekne, že už je dost dobrý, ale chce se stále vyvíjet".

Zítřejší a páteční koncerty tedy budou jakýmsi oboustranným oťukáváním. Filharmonie Brno se dvojicí vystoupení, jež budou natáčet Český rozhlas i ČT art, navíc rozloučí s letošní rezidenční sólistkou, rusko-německou houslistkou Alinou Pogostkinou.

Na programu je předehra k Wagnerově opeře Tannhäuser, Houslový koncert současného německého skladatele Jörga Widmanna a Straussova symfonická báseň Tak pravil Zarathustra − tedy kombinace pozdně romantického německého repertoáru a současné hudby, oblastí, na něž se Filharmonie Brno dlouhodobě zaměřuje.

Feddeck je připravený na vše. Když vloni u Sanfrancisckého symfonického orchestru zaskakoval za dirigenta Semjona Byčkova, udělal na jednu z posluchaček takový dojem, že se pokusila vylézt na pódium a museli ji odvést uvaděči. "Docela to tam vřelo," vzpomíná Feddeck. "Nevím, jestli budou diváci v Brně stejně šílet ze Zarathustry, ale nechám se překvapit."

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist