V životě se dobré i zlé věci většinou odehrávají mimoděk. Na rozdíl od filmů dánského režiséra Thomase Vinterberga, který sice točí všedním stylem, ale rodinné či společenské situace vyhrocuje do tragédií antických rozměrů. V jeho novince Komuna, která dnes vstupuje do českých kin, však i ty nejděsivější události v lidském životě proběhnou nenápadně.
Tragédie měla ve Vinterbergově díle vždy své pevné místo. Režisérovo přelomové drama Rodinná oslava z roku 1998 s drtivým, eskalujícím napětím odkrývalo ty nejprohnilejší věci v "rodině dánské" a v duchu tehdejšího kinematografického hnutí Dogma 95 k tomu používalo syrový filmařský styl.
Dnes už Vinterberg netočí ruční kamerou, bez použití hudby či svícení − nebylo tomu tak ani v jeho loňské adaptaci romantické literární klasiky Daleko od hlučícího davu. Téma vyhrocených rodinných a milostných vztahů však v režisérových snímcích přetrvává − ať už jde o zneužívání v rodině z Rodinné oslavy, falešná obvinění z pedofilie v dramatu Hon či dobově nezvykle feministický pohled na romantické vztahy v Daleko od hlučícího davu.
Nový film Komuna vychází ze zážitků režiséra, jenž v 70. letech dospíval v liberální dánské komuně. Na začátku snímku se prchlivý architekt Erik na popud své znuděné manželky rozhodne, že neprodá rozlehlé rodinné sídlo, nýbrž si do něj nastěhuje své přátele, a dokonce cizince. "Jde o fikci. Je založena na opravdových pocitech, ale nikoli na opravdovém příběhu," upozornil Vinterberg, když film letos ve světové premiéře uváděl v Berlíně.
Taková normální Komuna: Nový film Režiséra Vinterberga soužití lidí v komunitě neidealizuje ani nekarikuje



Snímek, který se nese v lehčím tónu než dramata Hon či Rodinná oslava, nenuceně zachycuje obyčejné, bizarní i tragické situace. Největší drama se odehrává v konverzacích u stolu, ať už zde probíhá hádka o to, kdo zaplatí vypité lahváče, nebo rozkol v partnerském vztahu. Prchlivému Erikovi ujíždějí nervy a psychický rozklad jeho ženy urychluje fakt, že si manžel našel mladou studentku a ještě s ní bydlí ve společné komuně.
Navzdory tomu všemu se zásadní věci ve filmu odehrávají mezi řádky. Komuna je nenápadná tragikomedie o radostech a strastech života, zalidněná mnoha postavami, žánr, kterému se v Česku věnují třeba režisér Jan Hřebejk se scenáristou Petrem Jarchovským.
Ve Vinterbergově podání vyniká především dvěma věcmi: zaprvé režisér komunu neukazuje ani naivně, ani ji nekarikuje. Vypráví o ní jako o realistickém experimentu, který má pro některé účastníky extrémní následky.
Druhým chytrým tahem bylo zasadit právě do toho širšího volného společenství lidí partnerskou krizi, jinak snad nejvšednější zápletku v dějinách filmu.
Komuna
Režie: Thomas Vinterberg
Film Europe, česká distribuční premiéra: 2. června
Postavy Vinterbergova snímku tak se stejnou přirozeností pálí věci svých spolubydlících uprostřed obýváku, pobíhají nahé na molu a také se na stejném molu scházejí rozprášit popel zesnulého.
Nevyznívá to jako kritika liberální skandinávské společnosti, jako tomu bylo v režisérových snímcích Rodinná oslava a Hon. Nic v Komuně nepřesahuje hranu zákona, nešokuje ani se z toho nesvírá srdce úzkostí. Také ale film nekončí hořkosladkým pohlazením diváka, jak to u podobné látky často dopadá.
Vinterbergova Komuna vypráví o pomíjivosti vztahů, pomíjivosti lidského života i utopických společenských ideálů. Tak všedně, že se s divákem může snadno minout. Ale byla by škoda nedat téhle pobídce ke komunitnímu zážitku šanci.
Taková normální Komuna: Nový film Režiséra Vinterberga soužití lidí v komunitě neidealizuje ani nekarikuje



Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist