Na svůj dnešní pražský recitál přilétá basista Ildar Abdrazakov z Petrohradu, kde v těchto dnech zpívá hlavní role ve dvou Verdiho operách na tamním festivalu Hvězdy bílých nocí.
Na přehlídce, kterou organizuje dirigent Valerij Gergijev a jež představuje největší ruské talenty, není Abdrazakov tak významně zastoupen náhodou. Pěvec pravidelně dostává angažmá ve Vídeňské či Bavorské státní opeře a také v Metropolitní opeře v New Yorku, kde zpíval hlavní úlohy v Donu Giovannim, Knížeti Igorovi nebo v Attilovi.
Právě role v newyorských inscenacích svědčí o Abdrazakovově všestrannosti. Většina pěvců se specializuje na konkrétní styl či období, kdežto Abdrazakov zazpívá vše od Rossiniho po Musorgského − pokud se mu to hodí k hlasu. Ten Abdrazakovův má jemně italský nádech, jehož si všiml také dirigent Riccardo Muti a začal pěvce prosazovat.
"Hned mi bylo jasné, že je to důležitý, překrásný a velice šlechetně zpěvný hlas," řekl Muti deníku The New York Times, když s basistou zkoušel Verdiho Attilu v Metropolitní opeře. Podle hlasu by prý vůbec nepoznal, že Abdrazakov je Baškir. "Spíš zní, jako by měl italské učitele."
Devětatřicetiletý pěvec se narodil v Ufě, hlavním městě Baškirské republiky na jižním Uralu, kde kdysi vyrůstal také baletní tanečník Rudolf Nurejev. Abdrazakov prý chtěl v dětství dělat řidiče kamionu, protože to v Sovětském svazu bylo jedno z mála povolání, při němž směl člověk cestovat. Nakonec se ale chlapec zhlédl ve svém starším bratrovi Askarovi, dnes rovněž úspěšném basistovi, a začal chodit na lekce zpěvu. Ve čtrnácti už působil v Baškirské státní opeře.
Odtud to šlo rychle: ve 22 letech debut v Mariinském divadle a ve stejné době účast v několika soutěžích, z nichž Abdrazakov roku 2000 vyhrál italskou televizní soutěž Marii Callasové. Rok nato debutoval v milánské La Scale, kde potkal Mutiho, a od té doby zpíval prakticky ve všech významných operních domech na světě. Obdržel také cenu Grammy za nahrávku Verdiho Requiem s Mutim a Chicagskými symfoniky.
"Lidé si myslí, že když jsem začal zpívat později, než je obvyklé, nemusel jsem tolik studovat a všechno mi šlo samo, ale to je omyl," řekl Abdrazakov v rozhovoru pro server Opera World. "Dřel jsem několik hodin denně, sedm dnů v týdnu. Chodil jsem poslouchat hodiny dalších studentů. Měl jsem o zpěv velký zájem, a tak jsem se rychle učil."
Abdrazakov v Praze loni v létě vystoupil se třemi dalšími ruskými pěvci včetně Anny Netrebko. Na dnešním recitálu v Obecním domě zazpívá árie ze svých nejslavnějších rolí od Verdiho a Mozarta po Bizeta nebo Rossiniho.
Zařadí také ukázky z dva roky starého alba Power Players, kde se ujal ruských basových árií. Program má ukázat, jak Abdrazakov od italských či francouzských rolí postupně zraje k těžkému ruskému repertoáru a také pěvcovu všestrannost − Abdrazakov například přednese titulní roli i úlohu Leporella z Dona Giovanniho.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist