Na svůj dnešní pražský recitál přilétá basista Ildar Abdrazakov z Petrohradu, kde v těchto dnech zpívá hlavní role ve dvou Verdiho operách na tamním festivalu Hvězdy bílých nocí.

Na přehlídce, kterou organizuje dirigent Valerij Gergijev a jež představuje největší ruské talenty, není Abdrazakov tak významně zastoupen náhodou. Pěvec pravidelně dostává angažmá ve Vídeňské či Bavorské státní opeře a také v Metropolitní opeře v New Yorku, kde zpíval hlavní úlohy v Donu Giovannim, Knížeti Igorovi nebo v Attilovi.

Právě role v newyorských inscenacích svědčí o Abdrazakovově všestrannosti. Většina pěvců se specializuje na konkrétní styl či období, kdežto Abdrazakov zazpívá vše od Rossiniho po Musorgského − pokud se mu to hodí k hlasu. Ten Abdrazakovův má jemně italský nádech, jehož si všiml také dirigent Riccardo Muti a začal pěvce prosazovat.

"Hned mi bylo jasné, že je to důležitý, překrásný a velice šlechetně zpěvný hlas," řekl Muti deníku The New York Times, když s basistou zkoušel Verdiho Attilu v Metropolitní opeře. Podle hlasu by prý vůbec nepoznal, že Abdrazakov je Baškir. "Spíš zní, jako by měl italské učitele."

Devětatřicetiletý pěvec se narodil v Ufě, hlavním městě Baškirské republiky na jižním Uralu, kde kdysi vyrůstal také baletní tanečník Rudolf Nurejev. Abdrazakov prý chtěl v dětství dělat řidiče kamionu, protože to v Sovětském svazu bylo jedno z mála povolání, při němž směl člověk cestovat. Nakonec se ale chlapec zhlédl ve svém starším bratrovi Askarovi, dnes rovněž úspěšném basistovi, a začal chodit na lekce zpěvu. Ve čtrnácti už působil v Baškirské státní opeře.

Odtud to šlo rychle: ve 22 letech debut v Mariinském divadle a ve stejné době účast v několika soutěžích, z nichž Abdrazakov roku 2000 vyhrál italskou televizní soutěž Marii Callasové. Rok nato debutoval v milánské La Scale, kde potkal Mutiho, a od té doby zpíval prakticky ve všech významných operních domech na světě. Obdržel také cenu Grammy za nahrávku Verdiho Requiem s Mutim a Chicagskými symfoniky.

"Lidé si myslí, že když jsem začal zpívat později, než je obvyklé, nemusel jsem tolik studovat a všechno mi šlo samo, ale to je omyl," řekl Abdrazakov v rozhovoru pro server Opera World. "Dřel jsem několik hodin denně, sedm dnů v týdnu. Chodil jsem poslouchat hodiny dalších studentů. Měl jsem o zpěv velký zájem, a tak jsem se rychle učil."

Abdrazakov v Praze loni v létě vystoupil se třemi dalšími ruskými pěvci včetně Anny Netrebko. Na dnešním recitálu v Obecním domě zazpívá árie ze svých nejslavnějších rolí od Verdiho a Mozarta po Bizeta nebo Rossiniho.

Zařadí také ukázky z dva roky starého alba Power Players, kde se ujal ruských basových árií. Program má ukázat, jak Abdrazakov od italských či francouzských rolí postupně zraje k těžkému ruskému repertoáru a také pěvcovu všestrannost − Abdrazakov například přednese titulní roli i úlohu Leporella z Dona Giovanniho.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist