Veselá a stylově vybroušená podívaná završuje první sezonu, kdy činohru Národního divadla umělecky vede režisér Daniel Špinar.

V jeho režii Shakespearův Sen čarovné noci, který dnes divadlo znovu uvede, připomíná technicky dokonalý videoklip, v němž se svižně střídají fantazijní obrazy, vizuální efekty, fyzická virtuozita, tanec, zpěv a bláznivá show. Formát tak akorát na začátek léta.

Notoricky známou komedii o různých podobách lásky, či spíš nevyzpytatelnosti sexuální touhy, Špinar zkrátil z obvyklých tří hodin na polovinu: "Řekl jsem si, že budu dělat jen to, co mě na tom textu zajímá a baví," prohlásil režisér.

Měl šťastný nápad, kterému se navíc hra, respektive to, co z ní zbylo, příliš nevzpírá. Špinar využil komického talentu nové členky činohry Lucie Polišenské. Ze zamilované Heleny − pronásledující svého bývalého milence Demetria, který se mezitím "udělal" do Hermie −, stvořil vdavekchtivou boubelku a hlavní hrdinku inscenace. Vyšlo mu to. Trapné, ale sympatické tlusté holce drží palce celé hlediště.

Špinarovi se povedl i svatební prolog, v němž se mužské i ženské postavy před oponou strkají jako dychtivé nevěsty v bělostných šatech a závojích. Nakonec i Shakespearův text je rituálně zarámován sňatkem aténského vladaře Thesea a Hippolyty, královny Amazonek.

Na nějaké úvahy o jejich milostném boji, jenž se zrcadlí v lásce i nenávisti lesních vládců Oberona a Titanie, ovšem v nové inscenaci Národního divadla nedojde. Pouze na pár vět shakespearovského epilogu, že "láska se nevyžívá ve slovech, raději mlčí a bere nám dech".

Divadlo

William Shakespeare: Sen čarovné noci
Překlad: Jiří Josek
Režie: Daniel Špinar
Národní divadlo, Praha, nejbližší repríza dnes

Ve Snu čarovné noci se toho také moc nenamluví, o to víc oslovuje obrazem a pohybem. Scénograf Henrich Boráros zpodobil noční aténský les jako bílou arénu ohraničenou vysokým ochozem, z něhož bloudící milenci sestupují po žebříku do "kotle" surreálného hvozdu s mytickými bytostmi. Do všudypřítomné molitanové drti se noří jako do mechu.

Na "mýtině" stojí obří reproduktor, z kterého se podle situace line dunivé techno i rafinovaná hudba lesa, a také trampolína, díky níž skřítek Puk skutečně létá. Michal Kern odvádí v této roli nejen skvělý herecký, ale i obdivuhodný fyzický výkon, jistě i díky výborné choreografii Radima Vizváryho.

Pavlína Štorková v roli Titanie není žádná ukřičená hysterka. Doslova září, poseta třpytivým prachem, a její tělo halí pouze několikametrová hříva vlasů. Tu na ramenou i se svojí paní nosí polonazí tanečníci.

Úskalím všech inscenací této komedie bývá humor partičky řemeslníků, kteří v lese secvičují divadlo o lásce Pyrama a Thisby, jímž hodlají potěšit svatebčany na Theseově veselce. Špinar původní text zcela opustil a do lesa vpustil skupinku snaživců navlečených do rudých trikotů a plyšových srdcí, kteří pod vedením svatební profesionálky nacvičují popový taneček na tóny svatebního pochodu.

Špinarův Sen čarovné noci baví, dokud se neokouká. Režisér v řádu popkulturních odkazů, s nimiž pracuje, tlačí inscenaci do finále lacinými vizuálními efekty, jako jsou svítící meče z Hvězdných válek. Čím víc se blíží konec, tím neliběji lze nést onu zvláštní, s dobou jistě souznějící vyprázdněnost, která ke Špinarovu rukopisu patří. Publiku evidentně konvenuje.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist