Putovní hudební přehlídka Bohemia Jazz Fest má letos rozptyl: dnes na pražském Staroměstském náměstí začne koncertem osmasedmdesátiletého saxofonového veterána Charlese Lloyda, kterého zítra na stejném pódiu vystřídá teprve třiatřicetiletý Harold López-Nussa. Tento klasicky školený klavírista svěžím způsobem kombinuje americký jazz s hudbou své rodné země, tedy Kuby. A patří k nové generaci tamních hudebníků, kteří po letech politické izolace země prorážejí do světa.

"Na Kubě je spousta mladých hudebníků, kteří se snaží dělat něco nového, nejen v jazzu," říká HN López-Nussa. "Je vzrušující moci mezi ně patřit."

Oproti kubánským hudebníkům, kteří po světě jezdí teprve od nedávného zrušení cestovního embarga, má López-Nussa výhodu. Ve Spojených státech a Evropě nahrává a vystupuje od roku 2005, kdy se mu podařilo něco mimořádného − vyhrál cenu diváků i cenu poroty na prestižním jazzovém festivalu ve švýcarském Montreux. Do té doby přitom ani pořádně nevěděl, zda se chce jazzu věnovat. "V klasické hudbě víte, co budete hrát na začátku, uprostřed skladby i na konci, vše je v notách. V jazzu tahle jistota není a to mě dlouho děsilo," vysvětluje.

Kde se koná Bohemia Jazz Fest

◼ Praha: 11. a 12. 7.
◼ Liberec: 13. 7.
◼ Brno: 14. a 15. 7.
◼ Tábor: 16. 7.
◼ Písek: 17. 7.
◼ Plzeň: 18. 7.
◼ Domažlice: 19. 7.

Ostýchavost López-Nussa rozhodně nezdědil. Jeho matka učí hru na klavír, otec bubnuje v kubánských kapelách, strýc na klavír hraje výhradně jazz. Díky tomuto zázemí začal López-Nussa studovat piano už v osmi letech, absolvoval konzervatoř na Kubě a nakonec i vyšší nástavbu se zaměřením na klasický klavír.

Jenže když pak jako sólista začal hrát klasickou hudbu s kubánskými orchestry, zjistil, že ho jazz láká víc. "Byl jsem se poradit se strýcem, připomněl mi, kolik je v jazzu svobody. Toho si na této hudbě nejvíc vážím," říká.

Zkušenosti López-Nussa získal během tří let, kdy hrál se zpěvačkou Omarou Portuondovou, legendou kubánské hudby a jednou z členek Buena Vista Social Clubu. "Hráli jsme hodně tradiční kubánské muziky, ale Omara je jako jazzová zpěvačka, každý večer na to jde odjinud," popisuje klavírista, který se díky tomu "každý večer naučil něco nového".

Coby hudebník měl López-Nussa větší svobodu v cestování než běžní Kubánci, přesto musel před každým výjezdem z komunistického ostrova žádat o povolení. Například o soutěži na festivalu v Montreux netušil, dokud ho k podání přihlášky nevyhecovali přátelé. Když tak učinil, kubánská vláda López-Nussovi nejen udělila povolení k cestě, ale dokonce mu zaplatila letenku.

"V Montreux jsem naživo viděl spoustu úžasných jazzových hudebníků, byl to splněný sen," popisuje klavírista. "A když jsem vyhrál v soutěži, o čemž jsem předtím ani nesnil, konečně mi to dodalo sebevědomí věnovat se naplno jazzu."

Dnes je López-Nussa vyhledávaným účinkujícím v pařížských či londýnských jazzových klubech a vystupuje i na prestižních světových jazzových přehlídkách. Na Bohemia Jazz Festu letos odehraje tři koncerty, všechny budou pro veřejnost zdarma, jak je na tomto festivalu zvykem − zítra v Praze, ve středu v Liberci a ve čtvrtek v Brně.

Od chvíle, kdy se rozhodl věnovat jazzu, López-Nussa vystupuje převážně v triu. Na současném turné ho doprovází jeho bratr Ruy Adrián López-Nussa na bicí a senegalský basista a zpěvák Alune Wade, s nímž se klavírista seznámil v Paříži. Hrají převážně skladby ze starších López-Nussových nahrávek a kompozice z alba El Viaje, které vyjde v září. V překladu by se mohlo jmenovat Cesta a prý bude reflektovat to, jakou cestu Harold López-Nussa hudebně urazil.