Počátkem devadesátých let patřili k určujícím představitelům vlny kytarových skupin. Pak britští Slowdive skoro dvacet let nevystupovali, ale předloni se vrátili v plné síle. Tu dnes pocítí také návštěvníci prvního dne festivalu Colours of Ostrava.
Pro kapely typu Slowdive se v britském tisku ujal podivný termín shoegazing. Původně pejorativní označení ironizovalo chování kytaristů na pódiu: v průběhu koncertu soustředěně stáli se skloněnými hlavami, "zírali si na boty".
Nebylo to kvůli přehnané stydlivosti − prostě na podlaze měli spoustu pedálových efektů, které neustále museli ovládat. Představitele této hudební vlny spojovalo vytváření "stěn" ze zkreslených zvuků kytar, ignorování tradičních písňových struktur − zpěv měl spíš roli melodického nástroje, na slovech příliš nezáleželo.
Někteří hudebníci kladli důraz především na zvukovou masu rozvazbených kytar a s punkovou razancí nemilosrdně drtili ušní bubínky posluchačů. Jiní víc pracovali s barvami a dynamikou, vytvářeli pečlivě strukturované, melancholické, až snové plochy.
Slowdive si v průběhu času vyzkoušeli obojí pojetí, ale nikdy nepatřili k "hlukovým teroristům". Velmi si vážili klasika ambientní hudby Briana Ena, přizvali ho ostatně k hostování na svém druhém albu. Ale i kdyby nebylo té přímé spolupráce, z nahrávek Slowdive je jasně slyšet, jak je Eno svými hudebními koncepty ovlivnil.
První etapa existence Slowdive je ohraničena roky 1989 a 1995. Už debutové album Just for a Day definovalo zvuk, kterým se soubor proslavil: kytarové příboje vytvářely halucinační zvukové obrazy, éterické vokály Rachel Goswellové a Neila Halsteada se z celkového zvuku jakoby ve vlnách vynořovaly a zase se v něm ztrácely.
Stylotvorný význam alba je nepopiratelný: mnohé z pozdějších souborů "zasněného popu" by jistě zněly úplně jinak, nebýt Slowdive.
Následující deska Souvlaki byla jejich nejlepší. Obsahuje řadu skvělých a nadčasových písní, které by obstály také v jiných aranžmá, ale hypnotický zvuk je ještě umocnil. Soubor suverénně zúročoval nejlepší nápady: úvodní skladby Alison a Machine Gun mohou sloužit jako ukázkové příklady žánru a skupina i dnes hraje na koncertech většinu skladeb z alba.
Na třetí desce Pygmalion se Slowdive odklonili od dosavadního pojetí a snažili se víc experimentovat. Neměli s tím velký úspěch a roku 1995 se rozešli. Z třetího alba teď hrají pouze jednu píseň.
České publikum mohlo skupinu slyšet už v říjnu 1993 v pražském klubu Bunkr − a kdo tam byl, pamatuje si, že šlo o výjimečný zážitek.
V létě 2014 se Slowdive dali znovu dohromady, s úspěchem vystupují na předních festivalech a připravují nové album. Současný koncertní repertoár je dobře poskládaným výběrem toho nejlepšího, co zatím vytvořili, provedení se velmi blíží starým nahrávkám.
Slowdive hrají vlastní skladby, pouze v přídavku se obvykle vracejí k písni Golden Hair, klasickému dílu britské psychedelie: básni Jamese Joyce, kterou koncem šedesátých let zhudebnil Syd Barrett z Pink Floyd. Jako by tu byla zhmotněna dlouholetá kontinuita alternativního rocku od šedesátých let po současnost − v podání souboru, který na scéně dlouho chyběl, ovšem dokázal se znovu objevit v pravý čas.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist