Po více než sto letech by se na pražskou Letnou mohla vrátit lanovka. Plánuje ji tam postavit skupina investorů v čele s Klárou Sovovou. Ta nyní finišuje s projektem, který chce představit magistrátu a městským částem Praha 1 a Praha 7, jejichž území se má dotknout.

"Odhadovaná cena investice je mezi sedmdesáti a devadesáti miliony korun podle druhu kabinek a požadavků například památkářů," říká Sovová, která přiznává, že je to čistě komerční projekt, jenž si na sebe vydělá ze vstupného.

"Většina turistů miluje lanovky a z této krásně uvidíte na Hrad," říká.

Jednají už s majiteli pozemků

Lanovka by měla vést zhruba od rohu Revoluční třídy na Starém Městě přes Vltavu k parkovišti u stadionu Sparty. Přesné umístění jejího začátku ani konce ještě není jasné. "Trasa záleží na tom, jak se domluvíme s majiteli pozemků," uvedla Sovová s tím, že začátek stavby nelze očekávat před rokem 2019. "Je důležité, jak se k tomu postaví Praha 7 a zda získáme územní rozhodnutí," dodala.

70 mil. Kč

by měla stát nová lanovka na Letnou.

Starosta Prahy 7 Jan Čižinský se k lanovce staví skepticky. "V žádném případě nesmí zasáhnout zeleň na letenském svahu," říká.

Podle Sovové se ale projekt připravuje tak, aby byla lanovka na dostatečně vysokých sloupech. "V tom případě může být narušen horizont. Letenský svah je důležitý ze všech pohledů," oponuje Čižinský.

Projektem se bude důkladně zabývat komise rozvoje městské části.

Naopak šéf pražských památkářů Jiří Skalický návrh lanovky předem nezavrhuje. Byť upozorňuje, že ještě žádný neviděl. "Má to historický kontext, lanovka tam již v minulosti byla. Rozhodně to nenaruší panorama jako ruské kolo," řekl a připomněl tak další projekt, který by měl vzniknout na Smíchově a proti němuž památkáři ostře protestují.

Atraktivní Letná

Investorka

Podnikatelka Klára Sovová je spolumajitelkou známé Luční
a Labské boudy v Krkonoších.

V minulosti se také zviditelnila tím, že spolu se svou rodinou sponzorovala Občanskou demokratickou stranu. V roce 2006 jí darovala šest milionů korun.

Letos v únoru vyhrála vleklý privatizační spor o osmipatrovou budovu v Praze na Pankráci, v níž sídlí policie.

Firmě Poirot, kterou Sovová ze tří čtvrtin vlastní, soud přiřkl zpětně i nájemné ve výši 106 milionů korun.

Historická lanovka

Lanovou dráhu na Letnou vybudovalo město a spustilo ji u příležitosti Jubilejní zemské výstavy
31. května 1891.

V provozu však zůstala jen do poloviny první světové války. Původně vedla od dnešního vyústění Letenského tunelu až k restauraci v Letenských sadech. Mezi lety 1926 a 1935 byly na místě někdejší lanovky jezdící schody, které hrály důležitou roli ve filmu Muži v offsidu.

Nový dopravní prostředek na Letnou předem neodmítá ani náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). "Uvidíme, jak bude vypadat projekt," řekl. Důležitá je pro něj především podmínka, že lanovka město nebude stát ani korunu.

Praha 6 chce svoji lanovku

Lanovka na Letnou nemusí být jediná, která v Praze vznikne. Další, tentokrát z veřejných peněz, chce prosadit radnice Prahy 6. Ta by měla spojit jejich městskou část s Bohnicemi. Podle místostarostky Evy Smutné (TOP 09) Bohnicím lanovka chybí. Mezistanicí by mohla být pražská zoologická zahrada.

"Lanovka je poměrně atraktivní dopravní prostředek a zároveň docela levný. Je to další atrakce v hlavním městě, která si zaslouží, abychom se jí zabývali," řekla Smutná. Tento projekt je však ještě víc v plenkách než ten Sovové.

Místostarostka Smutná neví nejen to, kolik by měl stát, ale ani kde zhruba by měly být stanice.

"Chceme nyní zadat studii, která by prověřila místa, kde by se mohlo stavět," řekla s tím, že lanovku by měl financovat magistrát a začlenit ji do systému hromadné dopravy.

V tomto případě by náměstek Dolínek byl svolný i k tomu, aby se na financování podílelo město. "Osobně ten projekt velmi podporuji, a to z toho důvodu, že má propojit místa atraktivní pro návštěvníky Prahy," uvedl.

Město se prý pokusí najít soukromého investora. "Pro někoho to může být zajímavá investiční příležitost," dodal.

Zmíněné projekty nejsou prvními pokusy o výstavbu lanovek v metropoli. Před několika lety například chtěl stavět trojlanovku mezi Holešovicemi, Dejvicemi a Bohnicemi bývalý starosta Prahy 7 Marek Ječmének. A po lanovce přes Prokopské údolí zase toužil exstarosta Prahy 5 Milan Jančík. Oba návrhy experti označili za nesmyslné.

jarvis_5794e3f6498e83801bbbf3c5.jpeg
K projektu ruského kola na Smíchově mají památkáři velké výhrady. Postavit je tu chce firma Timsbury Capital.
ČTK