Začalo to legendou: polského klavíristu Slawomira Zubrzyckého uhranul příběh o jeho krajanovi, knězi a skladateli Janu Jarmusiewiczovi, který si v první polovině 19. století postavil vlastní hudební nástroj. Říkal mu shrbené piano a podle dobového tisku ta věc vypadala jako cembalo, akorát zněla jako smyčcový nástroj.
"Jakmile jsem si o něm přečetl, chtěl jsem na takový nástroj hrát," vzpomíná dnes v rozhovoru pro HN Zubrzycki, kterému trvalo čtyři roky bádání a řemeslné práce, než si postavil svoji vlastní verzi. Říká jí viola organista a v pátek tuto kombinaci klávesového a smyčcového nástroje přiveze do Prahy na festival Letní slavnosti staré hudby.
V Břevnovském klášteře bude na vlastnoručně vyrobený instrument hrát hudbu benátských skladatelů z renesance a baroka.
První zmínka o viole organistě je téměř mytická: objevuje se v Codexu Atlanticu, tedy souboru kreseb a listů Leonarda da Vinciho z let 1489 až 1492. Da Vinci sice nástroj vymyslel, ale nikdy ho nezkonstruoval − to se podařilo až koncem 16. století norimberskému varhaníkovi Hansi Heydenovi. V dalších stoletích vzniklo ještě několik verzí, dochovala se ale jediná − roku 1625 ji vyrobil jistý španělský řemeslník a dnes je umístěna v Muzeu hudebních nástrojů v Bruselu.
Když svůj nástroj začal stavět Zubrzycki, vycházel z da Vinciho zápisků. "Jeho nákresy jsou velmi přesné, ale bylo nutné je přizpůsobit existující technologii," vypráví muž, který se stavěním nástrojů přitom již měl zkušenost. Když v 80. letech minulého století studoval na hudební akademii v polském Krakově, naučil se opravovat klavíry a o dekádu později si postavil věrnou kopii klavichordu z 18. století.
"Přesto kdykoliv jsem teď prosil o radu současné stavitele nástrojů, nevěděli, co mi říct," říká dnes Zubrzycki a vyjmenovává, kolik musel přečíst knih jen o dřevu a kovu, aby těmto materiálům porozuměl.
Violu organistu nakonec Zubrzycki postavil a poprvé ji představil v Krakově v říjnu 2013. Video, v němž na nástroj hraje, na YouTube zhlédlo přes dva miliony lidí a hudebník jej využil také v následné crowdfundingové kampani, aby sehnal peníze na pořízení sólové nahrávky. Ta pod názvem Viola Organista − The Da Vinci Sound vyšla vloni a dostala se mimo jiné až k islandské zpěvačce Björk, která Zubrzyckého i s nástrojem pozvala na svoji desku Vulnicura.
I znalcům staré hudby zítřejší koncert v Praze nabídne něco, co slyšet nemohli: pro violu organistu existuje všehovšudy jediná skladba, od Carla Philippa Emanuela Bacha z poloviny 18. století. Kompozice od Adriana Willaerta, Andrey Gabrieliho a Antonia Vivaldiho, které zítra zazní v Praze, si tak Zubrzycki pro svůj nástroj musel sám upravit. "Těší mě, že se mi jako pianistovi podařilo vniknout zadními vrátky do světa smyčcových nástrojů," uzavírá.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist