Stínový ministr hip hopu Dr. Dre už objevil třeba Eminema, Snoop Dogga, 50 Centa nebo Kendricka Lamara, který znovu oživil politický rap a donesl jej až do mainstreamu. Když se tajemná postava Dr. Dreho, tahající roky za nitky jako producentská jednička, loni po šestnácti letech vrátila s velkolepým filmem Straight Outta Compton a albem Compton, vytáhla na vrchol další jméno: devětadvacetiletého zpěváka, bubeníka a rapera Andersona Paaka.

V jeho hudbě ožívá soul, nakažlivý funkový groove a pojetí rapu blízké devadesátým létům. Paakův citlivý soulový vokál, léta pilovaný při nedělních mších, se za necelý rok stal žádaným i mimo rapovou scénu a koncem týdne se rozezní letištěm u Hradce Králové.

Tam se od čtvrtka do soboty koná patnáctý Hip Hop Kemp, který podle organizátorů každoročně vyhledá až 20 tisíc lidí.

Podobně vřelý zvuk a dotyk citlivého "restaurátora" hudby devadesátých let najdeme v repertoáru chicagského rapera Micka Jenkinse. Po loňské oceňované EP desce Wave[s] platí za jeden z největších talentů současného rapu a od jeho dlouhohrajícího debutu si mnozí slibují velké věci.

Pečlivě strukturované beaty postavené na útržcích nahrávek živých nástrojů, detailní práce s elektronickými zvuky a metaforické texty, vyjadřující se ke společenské situaci v afroamerických ghettech, tvoří Jenkinsův originální rukopis.

V Hradci Králové se nebude hrát jen hudba vycházející ze sídlišť a chudinských čtvrtí zámořských metropolí. Zarezonují také zvuky, jež se staly soundtrackem k životu na londýnských předměstích. Právě odsud vzešel hudební žánr grime a jeho kmotr, dnes sedmatřicetiletý Wiley, ho bude na Hip Hop Kempu reprezentovat.

Když Wiley před čtrnácti lety vydal singl Eskimo s ledově mrazivou instrumentálkou, spustil netušenou vlnu. Po londýnských klubech nebo garážích do ní začali rapeři nervně vyštěkávat svoje texty a Británie najednou měla svébytnou odpověď na americký undergroundový hip hop.

Wileyho sice předčil jeho žák Dizzee Rascal, který za svou desku Boy in da Corner z roku 2003 získal prestižní Mercury Prize a dostal grime do mainstreamu, ale sám kmotr se nikdy nezastavil − chrlí jednu nahrávku za druhou a plánuje vydat příznačně nazvané album Godfather.

Pro strašnického rapera Smacka, který je pionýrem grimu v Česku a získal už dva žánrové Anděly, bude jistě ctí vystoupit na stejném festivalu.

Vrcholem Hip Hop Kempu má být show sehrané dvojky bavičů − šestačtyřicetiletého amerického rapera Redmana a o rok mladšího Method Mana, člena proslulého Wu-Tang Clanu. Jejich vtípky odposlechnuté z televizních seriálů od konce devadesátých let, kdy byli s deskou Blackout! na vrcholu, zešedivěly, z minulosti ale těží dodnes. Method Man často vytahuje nejslavnější hymny Wu-Tang Clanu.

Je to tak trochu sázka na jistotu: dramaturgie královéhradeckého festivalu spoléhá moc často na slova jako "legendární" a "kultovní". Festival těží spíš z osvědčených jmen a ohlíží se za hiphopovými legendami z devadesátých let, za zlatou érou. Když se na programu objeví současná jména, téměř vždy jde o restaurátory nebo revivalisty.

Kdo chce slyšet opravdu současný rap, musí zajet do Kutné Hory na festival Creepy Teepee nebo navštívit další koncerty pořádané kolektivem A.M. 180, tedy akce s několikanásobně menším rozpočtem. Do Hradce Králové se jezdí vzpomínat.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist