Logistická divize DHL v Česku dál roste. Loni firmy zahrnuté pod DHL Supply Chain utržily celkem 4,24 miliardy korun. V roce 2014 šlo o 3,9 miliardy.
Zisk před zdaněním vzrostl ještě více ze 135 milionů na 159 milionů korun. Jde však pouze o součet výsledků čtyř firem, pod jejichž hlavičkami DHL logistické služby v Česku nabízí, konsolidovanou uzávěrku firma nezveřejňuje.
"Česko je pro nás důležitý trh, roste rychleji než zbytek Evropy," říká šéf DHL Supply Chain pro Evropu Oscar de Bok. V Česku zaměstnává zhruba 2400 lidí.
Logistika Deutsche Post
Majitelem DHL je německá pošta Deutsche Post. Ta tak nabízí logistické služby po celém světě.
Světová jednička
DHL v roce 2014 ovládala asi 7,4 procenta globální logistiky, ve které se protočilo 176 miliard eur. Se zhruba 130 tisíci zaměstnanců je světovou jedničkou.
Globalizace obchodu
Logistické služby jsou plně globální a jejich největší poskytovatelé je svým klientům nabízí po celém světě. A pomáhají jim například s nákupem dílů v Číně, montáží v Evropě i distribucí v USA.
Firma je součástí Deutsche Post a v logistice je světovou jedničkou. Růst podporuje nejen další expanze českého automobilového průmyslu, ale i výstavba nových překladišť hlavně u hranic s Německem. Česko je na skladování pořád ještě levnější. Stabilní každoroční zvyšování tržeb ale naráží na limity, a těmi je v současnosti hlavně nedostatek pracovníků. Firma v Česku zvýšila mzdy o 4,5 procenta, aby přitáhla a hlavně udržela zaměstnance ve skladech.
Obor logistiky roste rychleji než ekonomika s tím, jak firmy přesouvají odpovědnost za zásobování a distribuci zboží právě na DHL Supply Chain a její konkurenty.
Logistika už dlouho není jen přepravou zboží, ale vyžaduje celou řadu dalších služeb od vybalování a montáže dílů od dodavatele po balení a distribuci výrobků. Rozhodující pro úspěch je hlavně cena a to, kolik klient díky logistickým službám ušetří oproti tomu, kdyby si vše zajišťoval sám nebo se stávajícími poskytovateli.
Tento byznys je tak stále komplikovanější. A to i proto, že jsou na něm firmy stále závislejší a tlak na cenu snížil rezervy na minimum. Hlavně výrobci nyní fungují prakticky bez skladů a dodavatelé přiváží zboží přímo na výrobní pás. To je problém v momentě, kdy například cesty komplikují přírodní živly, politici se snaží komplikovat podnikání zahraničním dopravcům a hranice uzavírá migrační vlna nebo obavy z ní.
"Stojí nás to víc peněz," popisuje de Bok komplikace na evropských hranicích. Logistické firmy musí mít připravený plán B prakticky na každý myslitelný problém. Musí například počítat s tím, že nepůjde internet, elektrický proud nebo dojde k nehodě. Plány se upravovaly i kvůli nedávnému zemětřesení v Japonsku či povodním v Thajsku. Podle průzkumu DHL se tři ze čtyř firem loni setkaly s narušením dodavatelského řetězce a o to více tlačí na to, aby se to neopakovalo.
"Velká komplikace našeho byznysu jsou i e-shopy, dřív jsme vozili minimálně celé palety, a ty si rozbaloval až příjemce, nyní vozíme velké množství menších zásilek," popisuje de Bok.
I to zvyšuje tlak na automatizaci třídění. Zavádění robotizace a inovací ve skladech je ale nutností i proto, aby firma dokázala lépe reagovat na výkyvy trhu. DHL experimentuje u zaměstnanců například s Google brýlemi, které jim pomáhají v dohledávání zboží. Stále více prostoru dostávají roboti i nové technologie, které umožňují komunikaci mezi stroji. Cílem je právě menší závislost na trhu práce a větší odolnost proti fluktuaci. Celý byznys je totiž založený na vlnách růstu i následného poklesu a nabírání či následné propouštění pracovníků je příliš složité a málo flexibilní.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist