Kdo jiný by se měl zastat uprchlíků než raperka, zpěvačka a politická aktivistka M.I.A. Sama je uprchlice a dobře ví, co znamená opustit rodnou zemi.

Jedenačtyřicetiletá Mathangi Arulpragasamová, jak zní její občanské jméno, minulý týden vydala album AIM, kde v jedné skladbě odříkává: "Uprchlíci se naučili, co je to trpělivost."

Při čtení zpráv o podmínkách, v jakých migranti čekají na svůj budoucí život, musíme dát zpěvačce za pravdu. Na nové desce, kde jsou zřetelné blízkovýchodní hudební vlivy, M.I.A. rapuje především pro ně. Pro ty, kterým se podařilo najít nový život. I pro ty, kteří náročnou cestu na přeplněných člunech nebo skrytí v náklaďácích nepřežili.

M.I.A. je dcerou Tamilských tygrů, její rodiče bojovali proti srílanským úřadům za nezávislý tamilský stát. Později vyrůstala v multikulturním Londýně, dostalo se jí vzdělání na umělecké škole a stala se z ní globální popová hvězda.

Její tvorba nikdy nešla na ruku manažerům hudebního průmyslu − M.I.A. uměla dělat hity, ale zároveň byla politická a radikální. Nabroušený jazyk má i na albu AIM, a to nejenom když rapuje do podkladů vytvořených ze zvuků cinkajících mečů.

Loni uprostřed evropské uprchlické krize M.I.A. vydala videoklip k písni Borders, vlajkovému singlu desky AIM. Video ji zachycuje, jak za úderů trapového beatu, tedy zvuku současného hip hopu, společně s uprchlíky visí na plotě nebo se plaví na jednom ze člunů.

M.I.A. má na sobě dres fotbalistů Paris St. Germain, a to ne náhodou − právě dresy velkých fotbalových klubů se podle raperčiných slov staly uniformami chudých. Vidíme je na záběrech ze zemí zasažených táhlými válečnými konflikty nebo chudobou. Největší kontroverzi v médiích překvapivě vyvolala právě tato "fotbalová" provokace, protože na dresu z videoklipu je místo názvu aerolinek Spojených arabských emirátů, hlavního klubového sponzora, nápis Fly Pirates.

Podobně jako před čtyřmi lety, kdy během nejsledovanější události v americké televizi − poločasu Super Bowlu − ukázala M.I.A. na kameru prostředníček a následně ji žalovala Národní fotbalová liga za poškození dobrého jména, ozval se loni i pařížský fotbalový klub. M.I.A. ukazuje pomyslný prostředníček znovu, a to tak, že na album AIM přidala ještě píseň Fly Pirate.

Posluchač se prostřednictvím desky AIM "podívá" do uprchlického tábora ve francouzském Calais nebo na mexické hranice. Ovšem tak radikální a aktuální hudbu, jaká zní ve skladbě Borders, na zbytku alba už nenajde. M.I.A. vykrádá sama sebe. Pro desku AIM je tak sdělení důležitější než hudba.

Album

M.I.A.
AIM
Interscope/Polydor 2016

Raperka prohlašuje, že nová nahrávka má být její poslední. Existuje několik dalších oborů, kde se může uplatnit − jako vizuální umělkyně, režisérka videoklipů a módní návrhářka.

Pokud M.I.A. myslí odchod z hudební scény vážně, pak za sebou nechává album, které souzní s trendem v dnešním popovém mainstreamu. Ten už nemá lidi stmelovat bezstarostnou zábavou v nekonfliktní zóně. M.I.A. rovnou některým posluchačům dává najevo: Tuhle hudbu si nepouštějte.

Neliší se v tom od zpěvačky Beyoncé nebo rapového kazatele Kendricka Lamara a jejich úspěšných aktuálních nahrávek namířených proti policejní brutalitě a institucionalizovanému rasismu ve Spojených státech. M.I.A. se zase vyhrazuje proti lidem, kteří šíří strach nebo bezmyšlenkovitě naslouchají populistickým politikům.