Bavila by tučňáky duchovní hudba? Britský soubor Tallis Scholars s dirigentem Peterem Phillipsem se to brzy pokusí zjistit. Když tomuto vokálnímu tělesu jeden recenzent připomněl, že už vystoupilo na všech kontinentech kromě Antarktidy, dirigent se zamyslel − a pak si na leden 2018 dojednal výlet do zátoky zvané Paradise Harbor.

"Chci slyšet, jak zní vysoké C v Allegriho acapellové skladbě Miserere ve velmi chladných podmínkách," říká v rozhovoru pro HN dirigent. Doufá, že zážitek potvrdí či vyvrátí domněnky o tom, zda lidský hlas zní čistěji v chladnějším podnebí.

"Něco už o tom tušíme od dob, kdy jsme v lednu nahrávali v jedné nevytopené budově v Anglii. A přišlo nám, že naše hlasy znějí čistěji, než se nám kdy poštěstilo v létě," dodává.

Pražané uslyší soubor Tallis Scholars dirigovaný Phillipsem někde na půl cesty − v rámci festivalu Dvořákova Praha v úterý večer vystoupí v pražské katedrále sv. Víta.

Okolo osmé hodiny, kdy koncert začne, by se teplota měla pohybovat mezi 15 a 17 stupni Celsia.

Vystoupení doplní komorní sbor Martinů Voices, dále Kvarteto Martinů a čtyři sólisté − sopranistka Marie Fajtová a tři hráči na pozoun. Na programu jsou duchovní skladby z 15. a 16. století plus dílo nedávno zesnulého skladatele Johna Tavenera. Tallis Scholars se do metropole vrací poprvé od roku 1994, kdy zpívali ve Španělském sále Pražského hradu.

Letos dvaašedesátiletý britský dirigent a muzikolog Phillips se o vokální polyfonii začal zajímat v 70. letech, kdy studoval na Oxfordu. "Vždy jsem miloval kontrapunkt, zvlášť ty komplikace a vzorce, které vyplývají z provázání několika melodických linek naráz," vysvětluje. Tehdy to prvně slyšel v nahrávce Bachovy varhanní hudby a od roku 1973 se tomu věnuje s Tallis Scholars.

Soubor se zaměřuje na renesanční polyfonii a dnes má za sebou přes 2000 koncertů a 60 nahrávek. Také již získal čtyři prestižní ceny Gramophone.