Zamířit do Letohrádku královny Anny na Pražském hradě za výstavou designu by donedávna sotva někoho napadlo. Renesanční lusthaus byl přes výbornou polohu, dispozice i historický význam pro podobné příležitosti neužívaný. Nyní jej obsadil český designér Rony Plesl s retrospektivní výstavou své sklářské tvorby. Těžko mohl najít vhodnější lokaci.
Jedenapadesátiletý Plesl je představitelem generace, díky níž české sklo zažívá znovuzrození. Autor osciluje mezi dvěma polohami: tou první jsou komerční zakázky a spolupráce s výrobci, jako jsou Preciosa nebo Staropramen. Druhou, o poznání přitažlivější, je pak volná tvorba, do které prosakuje Pleslův cit pro sochu a architekturu.
Výstava na Hradě sleduje obě roviny a v obou vystihuje podstatu Pleslova talentu.
Přízemí letohrádku patří skleněným objektům, které fascinují kombinací křehkého luxusu a syrové bytelnosti. Precizně zpracované nadrozměrné diamanty autor uložil na podstavce z jednoduché dřevotřísky. Trefně tak ukazuje, že umělecké sklo − často chápané jako exkluzivní a finančně nedostupný předmět − lze vnímat i s odstupem a nadhledem.
Ambivalencí jsou protknuté také další objekty. Pozornost láká především černá mísa plná tisíců blyštivých korálků, které vybízí k hraní, ale svým třpytem zároveň vzbuzují respekt.
Výstava na Hradě vystihla Pleslův talent
Pleslovy inspirační zdroje mají široký záběr. Fascinace prostorem a scénografií je patrná u bílých i křiklavě růžových neonových kvádrů, do nichž designér umístil jednoduché geometrické objekty, například kužel či kvádr. V podobném duchu navrhovala scénu ruská avantgarda na začátku 20. století.
Dodnes Plesl pracuje s přímočarými tvary, absencí zdobnosti a strohým designem. Jen o metr dál už ale na zeď věší objekt, jehož rukopis je ornamentální a připomíná historické mosazné umyvadlo.
Do druhého patra renesanční budovy autor umístil sbírku děl pro každodenní potřebu. Desítky váz, sklenic a mís hrají různými barvami, tvary i velikostmi. Jsou na stolech těsně vedle sebe, mají málo prostoru a fungují spíš jako kompaktní celek, než aby je divák vnímal kus po kusu. Tady vládne duch konzumu a nadbytku.
Rony Plesl
Letohrádek královny Anny, Pražský hrad
výstava potrvá do 31. října
Nejvýraznější na celém tomto bazaru sklářské všednodennosti je dvojice opulentních lustrů, stylově zavěšených nad improvizovanou postelí s nebesy.
Do renesančního letohrádku tyto objekty přinášejí zhýralou atmosféru baroka. Jsou majestátní, sebevědomé a představují přesně tu dávku snobismu, proti které se Plesl jindy vymezuje. A přesně v tom tkví jeho osobitost. Schopnost kombinovat vysoké a nízké umění, volnou tvorbu i užitý design, práci pro masy s exkluzivními zakázkami. Rony Plesl se nebojí přecházet od jednoho k druhému.
Výstava na Hradě vystihla Pleslův talent
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist