Nestává se často, aby o smrti velkého zahraničního umělce hovořil český premiér i další místní politici. V případě polského režiséra Andrzeje Wajdy, který v neděli zemřel ve věku devadesáti let, se to stalo. "Naučil nás poznávat Polsko," řekl o něm první český premiér po roce 1989 Petr Pithart. Ještě v dobách disentu Polákům záviděl, že mají tak silného režiséra, který reflektuje děsivé historické běsy vlastní společnosti.
Wajda byl ale především filmař, jakkoliv do filmu dokázal přenést veškerou aktualitu minulosti i současnosti, bez níž by jeho snímky neexistovaly.
Především mnoho lidí naučil to nejdůležitější: vnímat film, vidět filmově, vůbec vidět.
Pro Wajdu byl film samostatným světem, nikoli jen jedním z možných prostředků, jak se umělecky vyjádřit. Režisér se věnoval i divadlu, ale vždy se rychle vrátil ke stříbrnému plátnu. Nešlo jinak. Odmítal však televizi, protože ta podle něj pouze přenáší divadelní jazyk a myšlení, zatímco filmová řeč stojí na jiném než konverzačně divadelním duchu.
Wajda byl v dobrém slova smyslu klasik, často odkazoval k filmovosti filmu, která ve své síle nikdy nezmizí. "Filmy točené v tomto duchu minulosti se budou točit pořád," řekl jednou.
Styl, jímž Andrzej Wajda točil, se měnil. Popel a démanty, film přinášející pohled na poválečný složitý přerod Polska v komunistickou zemi, nesl prvky hollywoodských snímků, v nichž září krásný a mladý hrdina.
Také v jiných filmech jako Lotna, pojednávající o národním mýtu jízdního vojska, se Wajda blížil realistické přímočarosti, ale vždy ji zasahovala symbolická vrstva, která film otevírá svobodné interpretaci. Obrazový symbolismus Wajdu nepouštěl. Viděl v něm největší sílu kinematografie.
Wajdovy filmy nebyly tak "obrazové" jako třeba tvorba Andreje Tarkovského, jehož snímky by se daly sledovat i bez zvukové stopy. U Wajdy film vycházel víc z kompozice tématu než z jeho slovního vyjádření v dialozích nebo v konkrétním příběhu.
"To, co dělám, je poetický realismus," charakterizoval svůj styl jednou sám Wajda a platilo to i pro jeho poslední filmy.
Ať už to byla Katyně, kriticky reflektující katyňský masakr polského důstojnictva a inteligence sovětskou armádou, nebo snímek Walesa: člověk naděje. Ten se pokoušel o hraný "filmový dokument" mapující roli šéfa odborového hnutí Solidarity při demontáži komunistického režimu v Polsku.
Dokumentace revolučního stavu v Polsku pronikla do Wajdova filmu už v roce 1981, kdy dokončil slavný snímek Muž ze železa. Wajda tehdy točil přímo v Gdaňsku, zažil atmosféru násilného napětí mezi dělníky z loděnic a státní mocí, i pohyb naděje k osvobození.
To všechno v jeho snímku hraje s takovou silou, že za něj autor dostal Zlatou palmu v Cannes.
Jistě, tehdy se nejvíc hovořilo o politickém gestu poroty, která hlasuje o filmu z druhé strany železné opony, ale nemít Muž ze železa wajdovské vidění, hlavní cenu prestižního festivalu by nedostal.
V lecčems se tento snímek podobá Běsům z roku 1988, kde se Wajda přiblížil koncentrovanému revolučnímu varu a nadšení z jiné, ideologicko-filozofické strany slavné Dostojevského předlohy. Obvykle je tento film chápán jako kritika revoluce, její plytkosti a bezohlednosti, ale mnohem přesnější by bylo říct, že Wajda z pečlivého, až analytického odstupu sleduje zvláštní logiku revoluce, v níž se naděje vždy mísí s masakrem, zmarem a destrukcí. Kde se dobro vždy páří se zlem.
Není žádné čisté naděje, čisté ideje, ukazuje Wajda v Běsech. Ale ani tu, kterou máme a která momentálně osvobozuje, jako by říkal, nesmíme kvůli potenciální špinavosti opustit. Jinak s ní zemře všechno − i my.
Tentýž motiv se opakuje v Dantonovi, obrazech z francouzské revoluce podle scénáře Jeana-Clauda Carriera. Gérard Depardieu zde geniálně zahrál prozření revolucionáře, ale i jeho uvědomění nevěčného, (ne)spravedlivého běhu dějin. Wajdovo věčné téma − člověk v dějinách − i tentokrát uhnulo pryč z Polska, ale to byla spíše chvilková výjimka.
Jeho poslední filmy už byly opět "ryze polské", včetně snímku, který v sobě ještě hledal. "Klíčové je najít nosné téma. Myslím, že dnes jím je rozdělené Polsko," svěřil se režisér letos na jaře v rozhovoru pro Die Welt. "Byly postaveny neprostupné zdi dokonce mezi rodinnými příslušníky. Proč nemohou vzájemně komunikovat? Rozdělené rodiny symbolizují rozdělení naší země v důsledku odlišných názorů na politiku."
Andrzej Wajda byl vlastenec, člověk srostlý s Polskem a jeho dějinami, v nichž neustále hledal inspiraci i kritická místa. Polsko v sobě ale cítil daleko hlouběji než jako státní příslušnost. "Film tvoříte v jazyce, to není jen otázka slov, ale i způsobu, jak jazyk kóduje naše vnímání a to, jak mu rozumíme," říkal.
Polský pohled na svět dnes v zahraničí úspěšně prosazují noví polští režiséři. Andrzej Wajda, držitel Oscara za přínos světové kinematografii, ale jen tak ze scény nezmizí. Jako klasik "polského filmového vidění" zůstane ve všech těch, kteří v Polsku přijdou po něm.
A rovněž za tuto tradici, stejně jako za ten výjimečný filmový styl a pohled, je potřeba dlouze poděkovat.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist