1. Nesledujte ceny, ale náklady

Auta sama o sobě firmám obvykle peníze nevydělávají, ale představují nemalé náklady. Naprostá většina podnikatelů se proto snaží při jejich pořízení i provozu dosáhnout úspor. Často ale volí cestu okamžitých efektů, a orientují se tak zejména na pořizovací cenu, která o celkové ekonomické výhodnosti firemního auta rozhoduje jen z malé části. Nechat se zlákat akční slevou je snadné, mnohem jednodušší než se pídit po předpokládaných celkových nákladech v přepočtu na jeden kilometr. Ty zahrnují nejen cenu vozu, ale zejména jeho schopnost udržet si dobrou cenu jako ojetina, výši servisních nákladů a spotřebu. Tyto hlavní položky tvoří zhruba 80 procent celkových nákladů vlastnictví, takzvaných TCO.

FINANCOVÁNÍ NOVÝCH AUTOMOBILŮ V ČESKU

"Mezi vozy srovnatelné kategorie i parametrů mohou být v celkových nákladech rozdíly až 30 procent, přestože jsou jejich ceny srovnatelné," upozorňuje Radovan Mužík, jednatel ve společnosti Fleet Partners. Dražší vůz s nižší spotřebou a nižšími servisními náklady ve výsledku může vyjít podnikatele výhodněji než ten levnější, který si navíc podle Mužíka neudrží takovou zůstatkovou hodnotu jako vůz na vstupu dražší. "Nesledujte ceny, ale vždy se snažte zjistit předpokládané celkové náklady. Buďte také obezřetní u nabídek s výraznými slevami. Jejich prodejce k tomu má důvod. Může jím být výprodej dosluhující generace, což znamená, že při prodeji ojetiny dostanete o onu slevu méně a ještě se nebudete těšit z vylepšení v novém modelu," radí Mužík.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se