Rozdílné podoby své tvorby představil českému publiku na třech dosavadních koncertech americký skladatel a klavírista Philip Glass. Středeční večer v pražském Divadle Archa bude jakýmsi návratem k jeho prvnímu pražskému vystoupení.
Bylo to v březnu 1996: Glass přijel do Archy s Allenem Ginsbergem − beatnickým básníkem, který se roku 1965 stal králem pražského majálesu a krátce poté ho komunistické úřady vyhostily z Československa.
Ginsberg v dubnu 1997 zemřel a koncert s Glassem tak byl jeho poslední návštěvou Prahy. Středeční program, nazvaný Skladby pro sólové piano, je velmi podobný tomu, který zněl v Praze po dva fascinující večery před jednadvaceti lety.
Glassova tvorba dlouhá léta vzbuzuje vyhraněné reakce. V roce 1996 ji vlivný americký kritik Harold C. Schonberg charakterizoval jako "dětinskou hudbu, která žije z pouhých několika klasických trojzvuků a stěží z něčeho dalšího" a varoval: "Obdivovatelé Philipa Glasse, nejúspěšnějšího z minimalistů, by si měli dvakrát rozmyslet, než svého oblíbence srovnají s takovým Berliozem či Stravinským."
Jenže Glassovy kompozice fungují v jiném kontextu než hudba Stravinského.
Téměř osmdesátiletý Philip Glass má pověst odvážného novátora. Představil se tak před třemi lety v Ostravě, kde se svým ansámblem uvedl radikální, přes pět hodin dlouhou skladbu Music in Twelve Parts.
Většinou je ale Glassova hudba široce akceptovatelná: koneckonců stačí několik dní poslouchat, co zní jako doprovod různých televizních dokumentů, a je nemožné se s jeho kompozicemi nesetkat.
V míře využití skladeb Glass určitě nemá mezi současnými "vážnými" skladateli konkurenci. Oslovuje tak podivuhodně široké spektrum posluchačů − včetně těch, kteří si jeho nahrávky nekupují a možná ani neznají skladatelovo jméno.
Philip Glass už vydal mnoho desek a složil hudbu k filmům jako Kundun, Hodiny či Koyaanisqatsi. Při pozorném poslechu však lze brzy zjistit, že svou tvorbu často recykluje a objem publikovaných nahrávek podstatně převyšuje objem skutečných hudebních nápadů.
Glass mnohokrát dokázal "minimem dosáhnout maxima". Ať už vlivem svých kompozičních postupů na významnou část hudebního dění − především v sedmdesátých a osmdesátých letech bylo působení minimalismu na rock opravdu podstatné −, nebo efektivním komerčním zhodnocením své tvorby. Tím samozřejmě Glass leckoho dráždí. Jeho vrcholné skladby však již mají nepopiratelné místo v hudebních dějinách.
V Divadle Archa ve středu budou na programu právě osvědčené tituly. Stejně jako v roce 1996 zahraje Philip Glass skladbu Mad Rush, složenou původně pro varhany. Byla jednou z prvních, v nichž radikální minimalismus posunul k tradičnějším kompozičním metodám.
Buddhista Glass, velký podporovatel nezávislosti Tibetu, skladbu také hrál při prvním veřejném vystoupení dalajlamy v New Yorku roku 1981.
Na pražském programu opět bude série klavírních skladeb Metamorphosis, inspirovaná Franzem Kafkou. Při své první návštěvě Česka hrál Glass také Etudy − tehdy jako rozpracovanou část plánovaného širšího cyklu, který pak piloval až do roku 2013.
Etudy jsou pozoruhodné svou pestrostí a vnitřní dynamikou, odlišnou od osvědčených a někdy až příliš dobře zaběhnutých Glassových skladatelských postupů.
A Ginsbergův hlas zazní dnes aspoň z nahrávky: ve skladbě Wichita Vortex Sutra z opery Hydrogen Jukebox.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist