Až se bude hledat jméno pro letošní rok, mohlo by znít Lída. Po hraném filmu Filipa Renče a dokumentu Heleny Třeštíkové nyní přichází slavná herečka Lída Baarová do třetice. Tentokrát jako ústřední postava muzikálu Liduschka (Baarová), jehož premiéru uvede v sobotu plzeňské Divadlo Josefa Kajetána Tyla.
Skladatel Aleš Březina a libretista Karel Steigerwald zvolili téma, které českým tvůrcům po roce 1989 nedá spát. Meziválečná filmová herečka Lída Baarová je jednou z největších celebrit v dějinách tuzemského showbyznysu, a tím i vynikajícím zrcadlem pro obraz doby, kdy se za špatná rozhodnutí platilo nejen majetkem a kariérou, ale často životem.
Zapletla se s nacistickým ďáblem Josephem Goebbelsem a milostná avantýra poznamenala celý její život. Někdo v Baarové pořád vidí nebezpečně krásnou a svůdnou herečku, jiný vypočítavou kariéristku a zlatokopku, pro kterou byly vztahy především oporami na cestě vzhůru. Ale další ji považují jen za nešťastně, hloupě a nerozvážně zamilovanou ženu, která šla za hlasem svého srdce bez ohledu na okolnosti.
Muzikál Aleše Březiny a Karla Steigerwalda si nevybral ani jeden z možných úhlů pohledu − dívá se na Baarovou ze všech stran najednou. Vychází ze skutečných situací, ale nehraje si na životopisný dokument. Sleduje osobnost proslulé herečky, které s ironickou něhou dává jméno Liduschka.
Skladatel Březina je autorem dvou dokumentárních oper − Zítra se bude… a Toufar. První je věnovaná procesu s Miladou Horákovou, druhá knězi umučenému v komunistickém vězení. Obě vycházejí z dobových materiálů, libreta jsou sestavena z přesných citátů.
Libretista Steigerwald v Liduschce (Baarové) sice rovněž sleduje velký příběh odehrávající se v krutě dramatické době, ale místo realistické fotografie kreslí cyklus karikatur.
Libreto si hraje se vším možným, cituje a parafrázuje klasiky, staré filmy i bizarní jazyk dnešních zákonodárců. Muzikál si i zafilozofuje, ale zůstává muzikálem a dělá to lehce. Spíš formou bonmotů a vtípků, třeba na dětství Adolfa Hitlera, který údajně kradl spolužákům svačiny. Objeví se milenec Lídy Baarové, herec Gustav Fröhlich, režiséři Otakar Vávra a Federico Fellini, postavy defilují jako na rozměrném orloji.
Aleš Březina staví velká muzikálová čísla, hudba je rozkročená od retro kousků evokujících předválečný kabaret a dobový sweet jazz až po současný beatbox.
Muzikálem procházejí postavy dvou klaunů, Battisty a Pergolesiho, jejichž výstupy připomenou forbíny Jiřího Voskovce a Jana Wericha v Osvobozeném divadle. Druhý z dvojice V + W se ale v Liduschce objeví také "osobně" s variací na vlastní výrok o člověku, který má koukat, aby byl. Jenomže ten člověk je žena a spí s Goebbelsem.
"Baarová, jsi tak krásná, prodli jen!" oslovuje německý ministr propagandy oslnivou ženu parafrází Goethova Fausta. Baarová prodlévá v českém povědomí, i když úplně jinak, než jak si v mládí představovala. Ostatně i muzikál Liduschka (Baarová) nakonec nevypráví ani tak o ní, jako o nelítostném osudu, zmařených kariérách, kolaborantství, pokrytectví a převlékání kabátů.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist