Střih. Začíná hrát Beethovenův Klavírní koncert č. 2. Před kamerou se objevuje norský klavírista Leif Ove Andsnes a kráčí chodbami pražského Rudolfina, kde ze zarámovaných fotografií shlíží Karel Ančerl či Rafael Kubelík. Andsnes sedne za klavír a začne mluvit tak zapáleně, jako by obracel na víru. "Mám čím dál silnější pocit, že smysluplnější hudba než Beethovenova neexistuje," říká.
O devadesát minut později těžko nesouhlasit. Film nazvaný Concerto − putování s Beethovenem zachycuje Andsnesovu čtyřletou dřinu na Beethovenových pěti klavírních koncertech. Tři z nich snímek představuje v kulisách Rudolfina, kde Andsnes v letech 2012 a 2014 vystoupil na festivalu Pražské jaro.
Snímek, jenž měl minulý měsíc premiéru na BBC a v lednu vstoupí do českých kin, teď v Praze představil jeho režisér Phil Grabsky. Je to profesionál, jenž televizní a filmové dokumenty natáčí přes čtvrt století. Andsnese poznal při práci na projektu o Mozartovi.
"Nevyznal jsem se v hudbě, takže jsem si najal pomoc," vysvětluje Grabsky v rozhovoru pro HN, jak dostal doporučení na Andsnese. A proč ho pak klavírista zaujal. "Byl přívětivý, komunikativní, nosil džíny, žádná primadona. Jeho zápal pro hudbu mě nakazil," dodává režisér.
Tím začala dlouholetá spolupráce − Andsnes vystoupil v Grabského dokumentech o Beethovenovi i Chopinovi. A pak režisérovi jednou řekl, že se hodlá pustit do Beethovenova vrcholného díla, klavírních koncertů. Shodou okolností v době, kdy je Grabsky poslouchal v autě a přemýšlel, zda by šlo natočit film a vyprávět o Beethovenovi jen skrze tuto malou část jeho díla.
"Z dřívějších natáčení v koncertních síních už jsme věděli, že štáb většinou nikam nesmí a může natáčet jen při zkouškách. Což je po pravdě řečeno důvod, proč filmy o klasické hudbě bývají tak nudné," popisuje režisér, jak s Andsnesem dohodl, že část snímku natočí v pražském Rudolfinu. "Potřebovali jsme být na pódiu, snímat klavíristu i orchestr. Od první minuty v Rudolfinu nám všichni nezvykle vycházeli vstříc," zdůrazňuje.
Concerto – putování s Beethovenem
Režie: Phil Grabsky
Snímek bude do kin uveden v lednu 2017 v rámci projektu Přenosy do kin
Koncertní výkony Andsnese a ansámblu Mahler Chamber Orchestra v Praze nakonec film zachytil ze třinácti úhlů, což mu přidává na svižnosti. A kameře pomohlo, že Andsnes měl na koncertech klavír přímo mezi hudebníky a publikem, k němuž seděl zády.
Režisér tak v jednom záběru mohl mít klavíristovu tvář i tváře posluchačů. "Dokonalý záběr," libuje si Grabsky a dále chválí fotogenické členy orchestru za to, jak s klavíristou udržovali oční kontakt.
Grabsky pro film zpovídal hudebníky i novináře, nakonec dal ale prostor jen dvěma hlasům: Andsnesovi a Beethovenovi. Klavírista většinou zpoza nástroje komentuje skladatelova díla. A Beethoven promlouvá skrze úryvky ze svých dopisů, které film zasazuje do širších souvislostí − zejména skladatelova boje s hluchotou.
"Natočil jsem ten film pro lidi, kteří Beethovena znají a milují, i pro ty, kteří o něm nikdy neslyšeli," dodává režisér.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist