V románech mohou mít i budovy vlastní jazyk, vůli, vrtochy a lásky. A pražský barokní skvost Černínský palác, nezvyklý hlavní hrdina románu Marka Tomana Chvála oportunismu, který právě vyšel, je opravdu velkolepý vypravěč.

Spisovatel a publicista Marek Toman je zároveň diplomat, který do oné ohromné "stodoly", jak se o Černínském paláci nelichotivě vyjádřil císař Leopold I., každé všední ráno vstupuje. Zná tedy detailně nejen svět úředníků a stínových diplomatických her, ale také svého románového protagonistu.

Černín, jak budovu oslovuje nedaleká Loreta, jeho nedostižná kamenná láska, je největší palác v Praze a podle toho se také v knize chová.

Zároveň v sobě musí až příliš dlouho trpět nejrůznější úřady, lazarety, okupační vojska a ministry zahraničí. Imponuje mu ale především moc a její razantní vymáhání, vše, co je blízké jeho zpupné a mužné velikosti.

Sám po staletí dobývá srdce pobožné a žensky svůdné Lorety a marně se s ní snaží spojit alespoň nějakým tím tunelem nebo zdí: "Posouval jsem kameny, abych se dostal až k ní. Spřádal jsem plány, nad kterými by sám Caratti užasl." Loreta ho ale odmítá, protože v něm správně tuší oportunistického náfuku, "muže plného energie, krve a touhy", kterého zajímá především vlastní velkolepost.

Černín ale také vtipně a sarkasticky glosuje mnoho událostí z českých dějin, které se prohnaly jeho útrobami nebo měly vliv na jeho pány. Palác se sám považuje za Itala, protože ho navrhl italský architekt Francesco Caratti, a proto pohrdá nejen Čechy, ale také češtinou, co "někdy zní, jako když se brambory sypou z kýble do koryta, aby měl pašík co do huby".

A vůbec ani za všechna ta staletí nepochopil, co jsou Češi vlastně zač. Nejvíc však přece jen miloval Humprechta Jana Černína z Chudenic, který ho dal postavit: "A Humprecht Jan dal jasné pokyny: Velký. Ještě větší. Největší." Tato láska ale vznikla zejména proto, že šlechtic působil jako vyslanec v Benátkách a měl italskou manželku.

Kniha

Marek Toman
Chvála oportunismu
2016, Nakladatelství Torst,
420 stran, 388 korun

Dále tohoto kamenného románového hrdinu zaujali hlavně nacisté, protože ti si uměli dupnout, a pak ještě mladí komunističtí kádři: "Jak byli čistí, jak byli nadšení ti mladí lidé s jasným zrakem, horoucím srdcem a špinavýma rukama." Ovšem po válce se Černín musel smířit se slabostí, s níž si vůbec nevěděl rady. Jeden z jeho pánů byl ministr zahraničí Jan Masaryk. Jeho záhadami a legendou opředená smrt Černínu nedává spát.

Navíc ho jako korunního svědka neustále předvolává žensky citlivá Loreta, která vyjasněním Masarykovy smrti podmiňuje svou, když ne lásku, tak alespoň úctu k předimenzovanému paláci. A Černín se na konci knihy skutečně snaží. Chce si vzpomenout, jak to tenkrát s Janem Masarykem vlastně bylo.

Román o jedné z nejpozoruhodnějších pražských budov má nezvykle silný vypravěčský tah i vtipný švih. A přestože pojednává o událostech z tuzemských dějin, které má většina Čechů zasuté někde v podvědomí, dokáže se na ně podívat velmi přesnou optikou. Optikou italského oportunisty postaveného v Čechách, který Čechy zrovna moc nemusí. A přece o nich dokáže vyprávět jako nikdo před ním.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist