Takto rozhovory obvykle nezačínají. Odstupuje vláda a novinář Pierre by měl být u toho. Jenže čeká na filmovou a televizní hvězdu Katju, jejíž "filmy vidělo devět milionů lidí". Ale politický komentátor Pierre mezi ně nepatří. A jediné příběhy, které o Katje zná, se týkají velikosti a tvaru jejích prsou. 

Celý čas inscenace nazvané Interview, která měla o víkendu premiéru v pražském Dejvickém divadle, však spolu budou muset strávit při rozhovoru v jednom bytě.

Nizozemský spisovatel, scenárista a provokativní sloupkař Theodor Holman napsal Interview původně jako scénář ke stejnojmennému filmu režiséra Thea van Gogha z roku 2003. A celosvětovou pozornost si námět získal díky americkému remaku, který adaptoval, režíroval a hlavní roli v něm sehrál Steve Buscemi.

Dílo o jedné podivné slovní přestřelce však na jevišti dostává odlišnou podobu. Na rozdíl od obou filmů, které staví na realismu a na drásavém rozkrývání emocí v proměňujících se tvářích herců, se v Dejvickém divadle zdůrazňuje jiný aspekt. Nejde jen o psychologickou přetahovanou, ale především o různé typy her, které spolu obě postavy hrají.

Ponižování i povyšování, cynismus i přecitlivělost, vášeň i apatie − to vše nesvědčí jen o psychologických proměnách postav, ale také o stylizaci a přebírání různých rolí. Herečka Katja je na ně zvyklá a ostřílený novinář Pierre ze své praxe také musí umět nastavovat politikům různé tváře. Po celou hodinu a půl trvání inscenace se však v myslích diváků vznáší jediná prostá otázka: Proč?

Herec Martin Myšička se po hře Krajina se zbraní z roku 2009 podruhé stal režisérem. A existují okamžiky, kdy se během Interview divák ptá, zda své jediné dva herce Jaroslava Plesla a Veroniku Khek Kubařovou vede pevně. Nejsou některé repliky příliš emotivní, změny v chování postav příliš náhlé? Jenže pokud publikum nezareaguje na narážky postav o přehrávání, silná pointa inscenace ho donutí revidovat viděné.

Je to současně geniální tah i neprůstřelné alibi: jako by nešlo rozhodnout, kde končí koncept a kde se objevují případné drobné nedostatky, které už nejsou jeho součástí.

Kdo koho se snaží dostat na lopatky? Kdo je v pozici oběti? Kdo hraje unuděnou hru, aby vyplnil čas? Podobné otázky narušují inscenaci, která na základní rovině funguje velmi dobře i jako tradiční psychologické drama.

Divadlo

Interview
Autor: Theodor Holman
Režie: Martin Myšička
Hrají: Veronika Khek Kubařová a Jaroslav Plesl
Praha, Dejvické divadlo, premiéra 3. prosince, nejbližší uvedení 11., 13. a 19. prosince

Jako by postavy nepřecházely z místnosti do místnosti v Katjině bytě, spíš celý byt díky baletně elegantní a plynulé přestavbě scény "za pochodu" dýchá emocemi. A podobně Katjiny pocity odrážejí proměny jejích šatů a především bot − od tenisek přes střevíčky na podpatcích až po růžové chlupaté bufy.

Z takřka dekadentně nonšalantních replik ve stylu "Chlapi chtěj' hlavně to vnějškový. Někdy si připadám jako zeď s fasádou, co může každej pochcat…" se postupně stávají tíživá slova. Neustále se tematizuje, co je v nitru a co pouze na povrchu, ale není to jen další rovina hry? A hrají ji oba zúčastnění?

"Umím brečet hodně dobře, musím se sama pochválit," poznamenává v jednu chvíli Katja. Na konci se ukáže, jak prorocká ta věta pro Pierra byla. V Dejvicích se vyhnuli až banální pointě z původního van Goghova filmového Interview. Nechali drtivou pravdu o lži doznít nenápadnějším způsobem, který neporuší předchozí jednotu místa, času a děje, ale naopak sjednotí dvě nedaleká místa v jedno. Postavy konečně stanou tváří v tvář iluzi. Má to sílu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist