Design si představovali tak, že návrhář vytvoří telefon nebo mixér a vrcholem jeho kariéry bude místo v podniku ETA Hlinsko. To bylo na konci osmdesátých let, kdy se Michal Froněk a Jan Němeček − budoucí slavné duo Olgoj Chorchoj − ocitli ve stejném ateliéru na VŠUP. Pak se hodně věcí změnilo.
Příběh jedné z nejslavnějších českých designérských značek, která trvá už čtvrtstoletí, od minulého týdne vypráví retrospektivní výstava v Moravské galerii v Brně.
Naštěstí ji nepřipravili sami designéři, ačkoli i výstavnictví patří do jejich portfolia. Kurátoři Lada Hubatová-Vacková a Rostislav Koryčánek dotáhli přehlídku dál než jen k efektní a vtipné prezentaci nejnovějších prací studia, jak jsou Olgoj Chorchoj zvyklí sami sebe představovat na milánském Salone del Mobile, vídeňském Design Weeku nebo na Designbloku v Praze.
"Výstavu jsme chtěli udělat jinak, ale kurátoři nás přetlačili," říká Michal Froněk, podle kterého by sami od sebe například nevystavili své nejstarší, postmoderní práce inspirované polistopadovým pedagogem a designérem Bořkem Šípkem. A už vůbec by neukazovali svou sbírku starých věcí z éry socialismu, jejichž design je ovlivnil.
Kdo by se také chlubil, že měl rád Neználka? "Neználek je vlastně kniha velice pitomá − velmi levicová a povrchně moralizující. Co z ní ale udělalo jednu z mých nejoblíbenějších, jsou ilustrace Jaromíra Zápala. Ty designy aut! Ty futuristické předměty, ta architektura Slunečního města! Tak mile naivní a přitom plné invence − předobraz moderny mixovaný se socialistickým realismem," popisuje Jan Němeček a spolu s Froňkem vzpomínkovými popisky doprovází i další vystavené oblíbené věci: gramofon s přenoskou připomínající veselé zvířátko, obří injekci na proplachování uší, pistoli nebo malou přenosnou televizi. Z té sice bolí oči, zato má krásný tvar.
Obroda fabrik
Otevřenost a také pečlivost je největší kvalitou výstavy, která mistry stylizace a autory dokonalých, leckdy technicistních a chladných objektů polidšťuje. Olgoj Chorchoj nakonec uznávají, že to bylo dobré rozhodnutí, když přistoupili na úplné vyložení karet.
Našli lehce ironický způsob, jak vystavit i své překonané objekty: porcelánové kalíšky na špičatých nožičkách, extravagantní zrcadlo se žárovičkami nebo černobílou skříň se zubatým reliéfem, které jsou příliš zakotvené v postmoderní estetice a především zjevně v zajetí tvarosloví jejich učitele Bořka Šípka.
V sále Uměleckoprůmyslového musea jsou tyto věci vyložené na velkém platu, které podpírá starý sektorový nábytek. Skrumáž skříní, polic, věšáků a drátěných držáků na květináče do sebe smontoval výtvarník Jiří Černický, který s Olgoj Chorchoj nevystavuje poprvé. Teď jim pomohl ukázat kontrast devadesátých let. Z nudné estetiky masové socialistické produkce vytryskly divoké a hýřivé nápady začínajících designérů.
Jeden z objektů je ale mimořádný: punková stolička Denis, kterou tehdejší studenti Froněk s Němečkem vyrobili na Workshopu ve Vitra Design Museu, kam se zásluhou svého učitele dostali už v roce 1990. Sešli se tam studenti z celé Evropy.
Na workshopu vedeném charismatickým Italem Denisem Santachiarou se dva Češi stali hvězdami. Byli drzí a na rozdíl od ostatních měli řemeslné základy − Froněk je vyučený opravář leteckých strojů, Němeček v uměleckých řemeslech. V továrně Vitra si sami vysoustružili nožičky a sedák pro svou bizarní židličku vyrobili z polyuretanové hmoty, kterou nechali "prorůst" skrz děrovaný plech.
Designér Santachiara jim hned nabídl práci v Milánu. Pražští studenti, kteří si nad prvním společným výrobkem řekli, že by mohli zkusit kariéru ve dvou, to ale odmítli. "I když je oběma Olgoj Chorchoj blízký cynismus a znevážení všeho, když se jich zeptáte, proč Santachiarovu nabídku nevyužili, zcela vážně říkají, že 'přece tehdy museli obrodit ty naše skomírající fabriky'," píše v katalogu kurátorka Lada Hubatová-Vacková.
OCH! Olgoj Chorchoj: Logika emoce
(Pořádá Moravská galerie v Brně)
Uměleckoprůmyslový palác, Brno
Výstava potrvá do 16. dubna 2017
Jak dokazuje výstava, příležitostí ke spolupráci s továrnami, které po privatizaci těžko hledaly způsob restartu, měli Olgoj Chorchoj hodně. Dnes jsou externími poradci nábytkářské firmy TON, jako umělečtí ředitelé pracují pro novou sklářskou firmu Bomma, spolupracují s nožířskou továrnou Mikov, navrhli hodinky pro značku Prim.
V brněnské expozici jsou vystaveny sériově vyráběné předměty i proslulé prototypy Olgoj Chorchoj − třeba hladký, aerodynamický karbonový stůl z roku 1998 inspirovaný Hvězdnými válkami. Sedával za ním generální ředitel České pojišťovny.
Nejkrásnější na výstavě je sál věnovaný sklu − spektakulárně nasvícené křišťálové soupravy či projekce ručního foukání a tvarování skla ve sklářské huti, která je promítána na jedné ze stěn galerie.
Dvojice, která si název vybrala podle mongolského mytického pouštního červa, dnes ročně pracuje na dvaceti zakázkách − od prací na míru po sériové výrobky. Nože Mikov se vyrábějí po tisícovkách, židle pro TON se počítají v desetitisících a sklenice Prazdroj určené pro světový trh jsou produkovány v milionech kusů.
Obroda fabrik
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist