Ostrava není zrovna město pro pohádky, to spíš bouřky neklidu a zkoušek dopadají na tamní obyvatele. Ostravské Národní divadlo moravskoslezské je tedy ideálním místem pro operní Bouři − i když pozdně romantický opus Zdeňka Fibicha z devadesátých let předminulého století vznikl podle předlohy s pohádkovými motivy.
Fibich komponoval operu na námět stejnojmenné Shakespearovy hry − dramatikovy poslední a dosti tajemné, kterou do libreta upravil básnický bard Jaroslav Vrchlický.
Fibichovou Bouří také vrcholí projekt nazvaný Shakespeare Ostrava, připomínající 400 let od dramatikova úmrtí, který ve zdejší opeře přinesl i jarní premiéru Hamleta francouzského skladatele devatenáctého století Ambroise Thomase.
Ostravská operní Bouře je vydatná a upozorňuje, že romantik Zdeněk Fibich patří na jeviště
Před stěnou pokreslenou renesančními motivy se odehrává vstupní scéna Bouře. V ní kouzelník a vládce tajemného ostrova Prospero v mužném podání slovenského hvězdného barytonisty Aleše Jenise uklidňuje svoji dceru Mirandu, ztělesněnou vynikající sopranistkou Alžbětou Poláčkovou.
Konstruktivní scéna Davida Baziky s odkazy k Leonardovi da Vincimu využívá točnu a další jednoduché mechanické prostředky, včetně šlapacího létacího stroje. S ním zde přistane duch Ariel, Prosperova pravá ruka a vykonavatel jeho vůle.
Zdeněk Fibich: Bouře
Režie: Jiří Nekvasil
Hudební nastudování: Marek Šedivý
Ostrava, Národní divadlo moravskoslezské v Divadle Antonína Dvořáka, premiéry 1. a 3. prosince, nejbližší repríza dnes
Ariel je neurčitá androgynní postava, takový David Bowie konce devatenáctého století, muž se sopránovým partem, jehož se s mimořádným pohybovým talentem zhostila Olga Jelínková. Také další hlavní postavy premiérového obsazení dopadly velmi dobře: v Ostravě zdomácnělý italský tenor Luciano Mastro v roli Mirandina nápadníka Fernanda i Kaliban, "ten drzý netvor z bahna pravěku", v herecky svůdné interpretaci Ukrajince Jevhena Šokala.
Představení v režii Jiřího Nekvasila je herecky i pěvecky propracované a rovněž logické, což není v komplikovaném ději a Vrchlického vysoké básnické řeči samozřejmostí. K rozpohybovanému a zabydlenému opernímu jevišti, pro Nekvasila tak typickému, přispívají také všudypřítomní baletní duchové.
Zvládnuté hudební nastudování je dílem devětadvacetiletého dirigenta Marka Šedivého, který byl postaven před složitou úlohu: vyrovnat se s přitažlivou novoromantickou syntézou postwagnerovského a postsmetanovského stylu, zejména v situaci, kdy fibichovská interpretační tradice je nepatrná. Sám dirigent uvedl, že se s Fibichovým odkazem během studií nesetkal. I pro něj je záhadou, proč se Bouře, stejně jako jiné skladatelovy opery, téměř nehraje. V Ostravě byla Bouře nastudována naposledy v roce 1947, v Praze roku 1935. Přitom wagnerovsky pojatý barytonový part Prospera je velkou a smysluplnou výzvou. V Ostravě ho v alternaci s Alešem Jenisem zpívá snad jediný český wagnerovský pěvec a také otužilec Richard Haan, přemožitel kanálu La Manche, který by snad k Prosperovu ostrovu i doplaval.
Národní divadlo moravskoslezské svou už tradičně náročnou dramaturgií připomnělo, že i "proněmecký" wagnerián Fibich − jenž mimochodem svého prvorozeného, předčasně zemřelého syna a stejně tak i syna druhého pojmenoval po Wagnerovi, tedy Richard − patří na piedestal české hudebnosti i na operní jeviště.
Ostravská operní Bouře je vydatná a upozorňuje, že romantik Zdeněk Fibich patří na jeviště
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist