Necelé dvě hodiny poté, co nad pražskou Letnou v neděli skončí tradiční ohňostroj, oslaví nový rok po svém také Česká filharmonie pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. Sólistkou novoročního koncertu bude lotyšská sopranistka Marina Rebeka. Ta má v Praze spoustu přátel − ale jestliže chce podat špičkový výkon, nejspíš si jiné než hudební oslavy tentokrát bude muset odpustit.
"Ve čtvrtek a v pátek zkoušíme, v sobotu v poledne už musím být nalíčená a ve formě na veřejnou generální zkoušku. Takže tentokrát si asi Prahu moc neprojdu ani se nepodívám do galerií. Chci ze sebe pro publikum v neděli vydat co nejvíc," řekla pěvkyně před několika dny v rozhovoru pro HN.
Rebeka je poslední účinkující z těch, kteří do Prahy přijeli v roce, jenž by se mohl jmenovat lotyšský. Z malé pobaltské země, která čítá pouhé dva miliony obyvatel, letos do české metropole dorazili houslisté Baiba Skrideová a Gidon Kremer či mezzosopranistka Elina Garanča.
"Lotyšsko asi tolik hudebních talentů vychovává díky dobrému vzdělávacímu systému," míní Marina Rebeka. "Hudba je jako jazyk, kterým se musíte naučit psát i hovořit. Hudebníci se neučí jen hrát, ale též rozebírat tvar a strukturu tohoto jazyka," říká a dále vyzdvihuje silnou sborovou a taneční tradici, díky níž v Lotyšsku "každý druhý tančí, zpívá nebo se nějak jinak tvořivě projevuje".
Marina Rebeka se "projevovat" začala v rodné Rize, odkud pokračovala na prestižní Konzervatoř svaté Cecílie v Římě. Absolvovala letní akademie v rakouském Salcburku a v italském Pesaru, kde se koná festival zaměřený na hudbu Gioacchina Rossiniho.
Právě v inscenaci Rossiniho opery Mojžíš a faraon, již na Salcburském festivalu roku 2009 dirigoval Riccardo Muti, na sebe Rebeka strhla světovou pozornost. Od té doby vystoupila v mnoha předních operních domech, od milánské La Scaly a Vídeňské státní opery až po newyorskou Metropolitní operu.
Rebeka je charakteristická jasným, flexibilním sopránem a mimořádným hereckým nadáním. Všechny talenty uplatnila také ve své zřejmě nejznámější roli Violetty ve Verdiho opeře Traviata. "Abyste zazpívali Violettu, musíte z hlasu umět vykřesat mnoho barev a odstínů, a zejména mu dát velké srdce a umět jím vyslovit velkorysost," říká pěvkyně.
Začátkem tohoto měsíce Marina Rebeka zpívala Violettu ve Vídeňské státní opeře. Dva týdny nato v tamním Musikvereinu účinkovala v Rossiniho sakrálním díle Stabat Mater pod taktovkou kolumbijského dirigenta Andrése Orozca-Estrady. "Zážitek z Musikvereinu byl nový, ale prakticky všechny na jevišti jsem znala, stejně jako Stabat Mater, kterou jsem zpívala mnohokrát," říká.
Podobný pocit bude mít Rebeka nejspíš také v neděli v pražském Rudolfinu. "Pamatuji si ho dobře, před třemi lety jsem tam měla komorní recitál s klavíristou Giuliem Zappou," vzpomíná.
Na programu Novoročního koncertu České filharmonie, který bude od 20 hodin v přímém přenosu vysílat kanál ČT art, se objeví operní árie od Gounoda, Leoncavalla, Pucciniho a Verdiho. "Vybrala jsem radostné árie, které pro mě ztělesňují sváteční atmosféru," říká pěvkyně. "A nebyla bych to já, kdybych nezazpívala také árii Violetty," dodává.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist