Zní to jako název přeslazeného popového hitu z osmdesátých let. Filmový muzikál La La Land, který včera vstoupil do kin, však neodkazuje jen k "žvýkačkovému" popěvku. V každé jeho slabice je obsaženo i jméno místa, kde se odehrává. L. A. neboli Los Angeles je město upletené z filmových snů a tak jej ve svém nejnovějším snímku vyobrazil i režisér Damien Chazelle.

Podobně jako například nedávný horor z modelingového prostředí Neon Demon také film La La Land ukazuje "hlavní město kinematografického průmyslu" jako svět stojící v realitě pouze jednou nohou. Ta druhá vstupuje do říše fantazie a filmových obrazů, které jako by pohlcovaly skutečnost a dělaly ji větší a pompéznější, blízkou filmové magii.

Není lepšího žánru pro podobné vyobrazení Los Angeles než muzikálu. V jednoduchém příběhu, kde se potká milovník jazzu s číšnicí, která by ráda byla herečkou, se jedenatřicetiletý režisér Chazelle vyznává z lásky ke klasikám žánru a nostalgicky se upíná k jeho minulosti. Také on sám je při tom rozkročen mezi světem opulentních dobových muzikálů a všední melancholií, mnohem bližší dnešní skutečnosti než dávné hollywoodské pohádce.

Příběhem, velkolepostí, stepujícími čísly a mnoha dalšími věcmi La La Land evokuje atmosféru dob, kdy na plátně tančili Fred Astaire, Ginger Rogersová či Gene Kelly. Důmyslným výběrem barev, ale také snahou o sebereflexi připomene francouzské muzikály Jacquese Demyho ze šedesátých let Paraplíčka ze Cherbourgu či Slečinky z Rochefortu.

Hned úvodní taneční scéna na ucpané mnohaproudé silnici napoví, že tentokrát se nebude tančit a zpívat v umělých studiových prostorách. Stepování i moderní parkourové triky se odehrávají přímo na kapotách troubících aut. A režisér ukazuje, že i sny obou postav − o herecké dráze, o vlastním jazzovém klubu, o soužití navěky − mohou ve skutečnosti dopadnout jinak, než jak vypadají v představách.

Režisér Chazelle na sebe upozornil soustředěným hudebním dramatem Whiplash, s novým snímkem se rozmáchl k ambicióznějšímu konceptu, mluví se o oscarovém hitu. Složitou formou vypráví jednoduchý příběh zakotvený ve čtyřech ročních obdobích − kamera, barvy i pohyb na scéně mohou diváky uhranout. Bohužel víc než samotná hudba a zpěv.

Film

La La Land
Režie: Damien Chazelle
Distribuce v ČR Freeman Ent., premiéra 5. ledna

Herci Ryan Gosling i Emma Stoneová jsou chvílemi dojemní. Ale když místo vtipkování a souznění dvou duší dojde na drama a na tlumenější konverzační scény, náhle divák sleduje mizerně napsaný dialog partnerské hádky, který autor dovrší laciným symbolem v podobě čoudící spálené večeře v troubě.

Vždy když postavy hledí na neonové šipky a cedule s nápisem Východ, La La Land křečovitě využívá nemoderní filmovou řeč plnou zjevných symbolů.

Chazellův snímek chce donkichotsky smířit hollywoodské retro z dob Marlona Branda se vztahovými tématy či dlouhými záběry, které patří spíš do světa současného amerického nezávislého filmu.

Damien Chazelle vystavěl svůj film jako každý pravý muzikál na audiovizuálním zážitku a emocích. Zároveň chce tento žánr pevně zakotvený v minulosti aktualizovat a tehdy se celý koncept začne rozpadat.

V závěrečné sekvenci režisér předvede stylem i vyzněním odlišný příběh než v dosavadním průběhu filmu. Teď se tančí na jevištích a vše trochu jinak dopadne. Není to ale doklad režijní velikosti, kterou lze připsat tvůrcům, jako byl Jacques Demy, spíš jde o důkaz Chazellovy formální šikovnosti. Režisér v té finální jízdě ukazuje nereálnost a dětinskost hollywoodských příběhů. Možná jsou někdy lepší než přehnaná snaha je přechytračit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist