Z Bílého domu chtěla učinit hrad Camelot a ze sebe a manžela mytickou šlechtu. Jako by však až atentát na jejího muže, prezidenta Johna F. Kennedyho, udělal z Jacqueline Kennedyové opravdový symbol, ztělesnění smutku promlouvající k celému národu. Chilský režisér Pablo Larraín se v hraném filmu Jackie, který dnes vstupuje do kin, tomu smutku podíval do tváře.

Ta tvář ve filmu patří Natalii Portmanové, která za roli získala nominaci na Oscara. A kamera na ni takřka neustále hledí velmi zblízka. Tak jako tíživý zvukový podkres filmu mnohdy stojí na pouhých dvou hlubokých tónech, i osobnost ústřední postavy se zmítá mezi dvěma polohami.

V jedné z nich hovoří "nejslavnější vdova světa" pouhých několik dní po smrti manžela s novinářem časopisu Life. Pečlivě volí slova a ta, která se nehodí, zakáže publikovat. Tato "mediální" Jackie nekouří a trvá na tom, že bude se svými dětmi kráčet v pohřebním průvodu přímo za rakví celých osm městských bloků. S vidinou, že ceremoniál má mít podobně symbolickou hodnotu, jako když se pochodovalo s rakví zastřeleného prezidenta Abrahama Lincolna.

Ta druhá Jackie kouří v posteli jednu cigaretu za druhou, rozechvělýma rukama ze sebe sundává zakrvácený růžový kostým od Coco Chanel a bloudí rozlehlými prostory Bílého domu, který bude muset brzy opustit. A přitom střídá vodku s vínem v podobném tempu, v jakém polyká tabletky vyrovnané na stole.

Ve svém prvním anglickojazyčném filmu režisér Larraín pokračuje v portrétování zlomových okamžiků dějin, jímž se proslavil. Ve starších snímcích Post Mortem či No pohlížel na počátek a konec Pinochetovy diktatury v rodné zemi z perspektivy jednotlivce. Nyní se ve filmu Jackie soustřeďuje především na jedinou osobu. Na to, jak se tragický zlom v dějinách i soukromém životě vepsaly do tváře tehdejší americké první dámy.

Film Jackie není tradiční životopis, jde o zachycení pouze několika dní po smrti prezidenta Kennedyho a o portrétování stavu mysli, v níž se první dáma pere s matkou dvou dětí a potlačovaná hysterie zápasí s prostým lidským smutkem. Snímek pojednává o touze kontrolovat vše − od organizace pohřbu přes vytváření veřejného obrazu v médiích až po proměnu Bílého domu v národní památku − a o tom, jak se tato kontrola nevyhnutelně rozpadá.

"Bůh se nezajímá o příběhy, ale o pravdu," říká Kennedyové kněz v rozhovoru, jenž je pravým opakem toho, který odcházející první dáma vede s novinářem. A tento střet příběhu s pravdou se občas ve snímku, snažícím se spíš mýty bořit než stavět, vyjevuje až příliš návodně.

Film

Jackie
Režie: Pablo Larraín
Aerofilms, česká distribuční premiéra 2. února

Pablo Larraín ve svých dílech rád zpochybňuje povahu filmových a mediálních obrazů. Do snímku Jackie zakomponoval záběry z televizního dokumentu o Bílém domě, který na popud Kennedyové vznikl dva roky před atentátem na jejího manžela. Do skutečných, víc než padesát let starých černobílých záběrů režisér zakomponoval herečku Portmanovou coby filmovou Jackie a hranými sekvencemi rekonstruoval zákulisí natáčení původního dokumentu.

Pomocí podobných filmařských technik snímek Jackie mezi řádky vypráví o tom, že vše, včetně lidských životů, může být mediálním produktem. Tak jako se v režisérově dramatu nazvaném No prodával chilským voličům dosud neznámý produkt − demokracie −, v Jackie se divákům prodává dvojí život první dámy a čerstvé vdovy. A to patří k největším přednostem filmu.

I přes místy až příliš velkolepé herectví Portmanové a lehkou pachuť doslovnosti je v záplavě jímavých životopisných dramat osvěžující vidět film, jenž chce hledět i pod povrch. Larraín se scenáristou Noahem Oppenheimem v těch nejlepších okamžicích svého snímku zachytili, co se děje těsně před tím, než se mytický hrad Camelot rozplyne a než se z prezidenta Kennedyho stane jen další portrét na zdi Bílého domu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist