Když režisér a ředitel Městského divadla ve Zlíně Petr Michálek vysvětluje, co bylo hlavním impulsem ke vzniku nekorektního kabaretu Ovčáček čtveráček, řekne „absurdita“. Naráží tím na situaci kolem loňského neudělení státního vyznamenání Jiřímu Bradymu, kterou zlínská inscenace paroduje. Michálek „absurditu“ vysloví s nebývalým důrazem, zpomaleně, vláčně, jako by to slovo, které si v onu chvíli vychutnává, vypadlo z recitace dramatické básně.
Absurdní je také celý kolotoč, který Ovčáček čtveráček roztočil. Motor se zbláznil a rozběhl se do vysokých obrátek. Minulý týden to potvrdil přímý přenos derniéry inscenace do českých kin i s následnými reprízami.
Podle Martina Cikánka, jehož společnost Prenosydokin.cz vysílání zajišťovala, do kinosálů přišlo 17 652 lidí. Tržby bez odečtu nákladů přesáhly 3,7 milionů korun.
Loni v listopadu narychlo napsaná a nazkoušená příležitostná divadelní parodie tak překonala dosavadní největší úspěch tuzemských přenosů do kin. Ten roku 2012 zaznamenalo vysílání Českého nebe Divadla Járy Cimrmana společností Aerofilms, které v kinech navštívilo přes deset tisíc diváků.
„Přenos Ovčáčka čtveráčka vyvolal druhou, poměrně masivní vlnu žádostí o záznam,“ říká Petr Michálek. Zlínské divadlo tak bude tento týden řešit další virtuální osud inscenace.
Michálek o tom chce jednat například s agenturou Dilia, která zastupuje práva na dílo Václava Havla. Drobné části jeho hry Zahradní slavnost totiž Michálek zakomponoval do textu kabaretu, který jinak z převážné části vychází ze skutečných replik Jiřího Ovčáčka, mluvčího prezidenta Miloše Zemana.
„Rozhodně vím, že záznam nebudeme dávat na YouTube. Jsou ale dvě možnosti: domluvit se s nějakým serverem, který by záznam odkoupil a umožnil ho sledovat jako celek, nebo bychom nahrávku vydali na nosiči,“ vysvětluje Michálek.
Ovčáčka čtveráčka v divadle během tří měsíců vidělo pět tisíc lidí. Přenos do kin tak jejich počet více než ztrojnásobil. Úspěch je to i pro společnost Prenosydokin.cz, která distribuuje divadelní či operní inscenace, koncerty klasické hudby nebo prohlídky světových výstav do 12 zemí střední a východní Evropy.
Počet diváků Ovčáčka čtveráčka tak tvoří desetinu celkové návštěvnosti všech přenosů, které loni poslala do kin oněch 12 zemí. Podle Martina Cikánka je navštívilo přes 170 tisíc diváků. Tento údaj však nezahrnuje přenosy z newyorské Metropolitní opery a londýnského Národního divadla do českých kin. Ty zajišťuje společnost Aerofilms.
Kabaret Ovčáček čtveráček hrálo zlínské divadlo pouhé tři měsíce, ale derniéru původně plánovalo mnohem dřív – už na výročí sametové revoluce vloni 17. listopadu. Jenže „legrace pro pár kamarádů“, jak inscenaci charakterizuje režisér Michálek, napsaná za dva dny a připravená za nulové náklady ve volném čase herců během čtyř zkoušek, nečekaně zabrala.
„Tak jsme odložili jednu derniéru, pak druhou. A pokaždé jsme se báli, abychom to už nepřehnali. Nevěděli jsme, jestli někdo ještě bude znát kauzu Brady, nevěděli jsme, zda nebudeme obviňováni, že už jenom rejžujeme prachy, zda se z toho nestane šoubyznys, který jsme nechtěli,“ připomíná Michálek.
Proto například při uvádění inscenace na domovské scéně ve Zlíně nezvyšovali ceny za vstupenku, ačkoliv divácký zájem byl značný. „To by udělal každý marketér, který by na tom chtěl vydělat balík peněz, že z té stopadesátikoruny by cenu za vstupenku okamžitě zvedl na tři sta padesát. My jsme ale dál hráli za sto padesát,“ vysvětluje režisér.
Zároveň pro jeho soubor bylo důležité skončit s uváděním Ovčáčka čtveráčka tak, aby nezasáhl do prezidentské kampaně. Za její start považuje Michálek březen, kdy Miloš Zeman oznámí, zda bude opět kandidovat.
Ovčáček čtveráček se kromě Zlína hrál také v divadlech v Praze, Brně a Ostravě. Zájem o hostování ve čtyřicítce divadel v dalších městech musel zlínský soubor odmítnout. V té chvíli přišla nabídka Lucie Rozmánkové ze společnosti Prenosydokin.cz.
Režisér Michálek připouští, že úspěch Ovčáčka čtveráčka v kinech je pro zlínský divadelní soubor vynikající propagací. Rostoucí divácký zájem o repertoár zlínského divadla se ale projevuje nezávisle na nekorektním kabaretu. Návštěvnost zlínské scény kontinuálně stoupá. Loni přišlo rekordních 137 tisíc diváků, o 30 tisíc víc než třeba o tři roky dříve.
„Snažíme se o v dobrém slova smyslu angažované divadlo také v dalších projektech,“ upozorňuje Michálek třeba na regionální témata v adaptaci románu Kateřiny Tučkové Žítkovské bohyně, na „baťovskou trilogii“ či inscenaci Dobré mravy, nebo-li „divadelní manuál podle etikety Ladislava Špačka“ v režii Anny Petrželkové.
Tu výrazně inspirovala současná nálada ve společnosti. „Ukazuje se, že v základních hodnotách nemáme jako národ vůbec jasno. Jako by se lidská slušnost stala nedosažitelnou, abstraktní hodnotou. Ráda bych se té naší tolik chvalořečené české slušnosti podívala na zub. Něco mi napovídá, že to bude pěkně nepěkná podívaná," vyjádřila se Petrželková při přípravě Dobrých mravů a ta slova jako by vystihovala i podstatu Ovčáčka čtveráčka.
Na tuto inscenaci má Michálek převažující kladné reakce, ovšem většinou v nich zaznívá jedno „ale“. Diváci potvrzují, že se velmi bavili, ale když si uvědomili, z jak absurdní skutečné politické situace kabaret vychází, nebyli si prý jistí, zda je vůbec čemu se smát. „To mě těšilo,“ konstatuje Michálek nad faktem, že Ovčáček čtveráček nepředstavoval prvoplánový humor.
A nevylučuje, že by si ve Zlíně někdy nekorektní kabaret na jiné téma nezopakovali. „Nálada souboru je taková, že bychom do toho šli. Ale zároveň ta situace musí být tak výrazná a absurdní, jako byla kauza Brady, což není EET, ani třeba pindík Andreje Babiše. Zároveň musí být spontánní přetlak to udělat, potřeba se vyjádřit,“ říká Petr Michálek. Že by ale dalšího „Čtveráčka“ připravili ve Zlíně z ekonomických nebo propagačních důvodů „jako dvojku“, jednoznačně odmítá.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist