Hudební ceny Grammy, které se letos v Los Angeles předávaly po devětapadesáté, měly na konci večera dva vítěze. Tím prvním se stal David Bowie, jehož album Blackstar, vydané jen pár dní před hudebníkovou smrtí loni v lednu, získalo pět cen. Ačkoliv deska měla celosvětově dobré recenze a kritici si kromě odvahy, s níž se Bowie loučil se životem, všímali také řady odkazů k vlastní hudební minulosti, řada lidí přisuzovala úspěch alba právě Bowieho smrti.
Druhým vítězem se pak stala osmadvacetiletá zpěvačka Adele. Proměnila všech pět nominací včetně té za album a píseň roku. S deskou 25, kde je i singl Hello, na plné čáře porazila favorizovanou Beyoncé.
Byla to výhra nečekaná. O sedm let starší Beyoncé, s devíti nominacemi největší favoritka večera, za své konceptuální striktní a feministické album Lemonade sklízela ty nejlepší reakce. Beyoncé na desce povzbuzuje zejména černošské dívky k životu podle jejich představ a britský Guardian vyzdvihoval vervu, s jakou se zpěvačka pouští do ženských témat, i dokonalost vizuální formy desky, již doprovodil stejnojmenný klipový film. Hudební magazín Pitchfork si zase všímal netradičních samplů, přizvaných hostů a inovativního pohrávání si se žánry, což podle něj z Beyoncé dělá hvězdu "postpopu". Všichni dohromady pak kvitovali otevřenost, s níž Beyoncé na desce zpívá o nevěře svého manžela, rapera Jay-Z.
Málokdo by si proto před nedělním ceremoniálem tipnul, že ve světle všeobecného zklamání z prezidentského vítězství Donalda Trumpa a jeho problematického vztahu k ženám a imigrantům si letošní Grammy podmaní nekonfliktní Pětadvacítka: deska, která hudebně ani textově neriskuje, neuhýbá z klasické písňové formy a na níž Adele ve snaze vyrovnat se s minulostí stárne nejmíň o dvacet let.
Těžko říct, co se porotě při rozhodování o "nejlepších" albech honilo hlavou. Snad je jí boj Beyoncé příliš vzdálený, až moc politický a v kontextu každodenních starostí neuchopitelný − na rozdíl od vztahových výpovědí Adele, sympatické "holky od vedle", jejímž emocím v singlu Hello nebo When We Were Young porozumí i ten nejobyčejnější televizní divák.
V pražské MeetFactory ve středu 15. února zahraje americký ambientní hudebník Tycho, který byl s deskou Epoch nominovaný na Grammy v kategorii nejlepší taneční a elektronické album. Grammy nakonec získal australský downtempový producent Flume za album Skin.
Úspěch jako by zaskočil i samotnou Adele, která se během slavnostního večera Beyoncé několikrát omluvila a prohlásila, že večer měl patřit jí.
Letošní předávání neskončilo neslavně jen pro Beyoncé, ale také pro zpěvačku Rihannu. Její na mainstreamové poměry alternativní a docela odvážné album Anti mělo osm nominací, neproměnilo však žádnou.
Vzkaz stejný jako pro Beyoncé: Grammy si žádného experimentování nad rámec popových pravidel cenit nehodlá.
Rihanna se nicméně na ceremoniál dostavila, na rozdíl od Kanyeho Westa, favorizovaného rapera a Trumpova velkého odpůrce Drakea − který z devíti nominací proměnil jen dvě za píseň Hotline Bling, zato esemeskou poblahopřál objevu roku, třiadvacetiletému Chance the Rapperovi − či R&B hudebníka Franka Oceana. Ten se, podobně jako řada herců před loňskými Oscary, nechal slyšet, že porota Grammy nadržuje bílým interpretům. Fanoušky i kritikou ceněné loňské album Blonde proto do soutěže ani nepřihlásil.
Ať už je to s preferencemi porotců Grammy jakkoliv, soutěž letos propásla dobrou příležitost zapojit se spolu s Beyoncé do diskuse na důležitá společenská témata, která zpěvaččina "Limonáda" otevírá. A alespoň trochu si vylepšit reputaci.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist