Tentokrát newyorská Metropolitní opera svým sobotním přímým přenosem Verdiho Traviaty do světa vyslala samé jistoty: jednu z nejuváděnějších oper historie (jen v Met ji hráli více než tisíckrát), úchvatnou režii Willyho Deckera ze Salcburského festivalu a pětatřicetiletou bulharskou sopranistku Soňu Jončevovou. V titulní roli se hlasovou krásou i strhujícím herectvím vyrovnala nejslavnějším výkonům Anny Netrebkové.
Od roku 2005, kdy režisér Decker oslnil Salcburk, má jeho Traviata pověst, jaká bývá dopřána jen skandálům. Tady ale nešlo jen o to, že se tenor ve spodkách během árie oblékal. Decker spolu s autorem scény a kostýmů Wolfgangem Grossmannem uvolnili celý jevištní prostor sólistům a sboru. Hrálo se téměř bez nábytku.
O pět let později vstoupila tato Traviata do Met a končí tam až teď. V přímém přenosu a v jiném obsazení ji české publikum vidělo už v dubnu 2012.
Pokud snad ještě někdo věřil pověstem o "kolovrátkové" Traviatě, Decker ho z toho vyvede. Od předehry na prázdné jeviště staví osudovou postavu starého muže, neustálou předpověď osudu Dámy s kaméliemi − Violety: minulost kurtizány zničí její lásku s Alfredem a uvláčí ji k smrti. Až v závěrečné scéně poprvé promluví i starý muž, jako ošetřující lékař Grenville. Nešťastná předtucha byla ve Verdiho hudbě samozřejmě vždy, nikdo ji ale takhle nevyjádřil.
Vroucí prostota bulharské Traviaty
Srovnáním salcburského obsazení a obou newyorských se navíc projevuje Deckerovo umění ponechat všem sólistům jejich osobitost. Netrebková, Natalie Dessayová i Jončevová, všechny výjimečné pěvkyně, jsou si podobné živým, nespoutaným herectvím. Jončevová je v uvolněnosti ještě dál, už bez jakékoliv stylizace. Vlastně i podobně zpívá: jako by své výstupy hlasovou technikou méně dramatizovala a zcela věřila svým oblým sametovým tónům i jejich barevným odstínům.
Co všechno tak dokáže vyjádřit, nejlépe vyniká při setkání s Alfredovým otcem Germontem. Toho hrál Thomas Hampson i v Salcburku. Urostlý barytonista, impozantní hlasovým objemem i postavou, se od počátečního, téměř urážlivého odstupu vůči Violetě rozehřívá. A dlouhá scéna, která se někdy na divadle vleče, je díky oběma sólistům bez laciného sentimentu plná verdiovské vřelosti a soucitu.
V roli Alfreda už v Salcburku nejvyšší měřítka nasadil Rolando Villazón, jak v hlasové, tak pohybové energii. Dvaatřicetiletý Michael Fabiano, rodák z New Jersey, je typově jiný: plašší, zdrženlivější, nicméně přesvědčivý. Mezi vynikajícími tenoristy je podivně ojedinělý v nevyrovnanosti střední polohy a pevnosti výšek. Proto byl hlasově poněkud matný v prvním jednání a potom čím dál lepší, s dokonalými vrcholy a mužným, barytonově tmavým leskem. Ty ho slavný tenorista Neil Shicoff, jeden z Fabianových pedagogů, naučil výtečně.
Také Fabianova nejsilnější místa byla v souhře s Jončevovou, především v závěru opery. Lhostejno, co je zásluha režiséra a co zpěvaččiny představitelské uhrančivosti. Před běžným operním posluchačem i divákem, který zná Traviatu málem zpaměti, tentokrát v příznačných motivech vyvstávaly vzpomínky na setkání obou milenců ještě intenzivněji a osobněji.
Zejména Soňa Jončevová v sobě prohloubila prostý a vroucí lyrismus, jaký předtím napověděla její Desdemona v přímém přenosu Verdiho Otella.
Vroucí prostota bulharské Traviaty
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist