V mnoha zemích jeho rané filmy zakázali či odsoudili k pobytu v nejzapadlejších koutech videopůjčoven. Jenže i když host letošního Febiofestu, newyorský režisér Abel Ferrara, na přelomu 80. a 90. let přetvářel témata a zvyklosti brakových žánrů, vždy byl především humanistou.

"Prostě se vymykají tomu, co je považováno za normální," říká o svých snímcích v rozhovoru pro HN. "Ale přitom třeba ve srovnání s filmem Saló aneb 120 dní sodomy nebo s Mechanickým pomerančem či Divokou bandou to není nic. A tyto filmy se tehdy hrály v kinech po celém světě," dodává v narážce na slavné znepokojivé tituly z 60. a 70. let od režisérů Piera Paola Pasoliniho, Stanleyho Kubricka a Sama Peckinpaha.

Právě o posledním dni v životě Pasoliniho Ferrara nedávno natočil stejnojmenný film. Prý především proto, že Pasoliniho myšlenky jsou dnes aktuálnější než v době jeho násilné smrti v roce 1975.

"Byl nám všem učitelem. Je to mistr filmařiny. Oddaný politický aktivista, spisovatel, malíř, básník," poznamenává Ferrara.

"Pier Paolo si prošel těžkými depresemi, nástupem fašismu, druhou světovou válkou. A už v 70. letech mluvil o vzestupu konzumerismu, o té potřebě nakupovat, která je ve všech z nás. To pro něj tehdy bylo něco nového. Jako epidemie, horší než fašismus. On to už tehdy viděl a měl pravdu."

Ferrara se netají skepsí k nynějšímu světu. V jeho nejnovějším filmu herec Willem Dafoe coby Pasolini s enormní naléhavostí pronáší větu "Všichni žijeme v nebezpečí". Jde o citaci z posledního rozhovoru, který kdy Pasolini dal, a sám Dafoe na ni vzpomínal během rozhovoru pro HN loni na festivalu v Karlových Varech. Podle Dafoea byl nejaktuálnějším motivem v Pasoliniho díle i v jeho esejích nedostatek lidskosti.

A režisér Ferrara tato slova rozvíjí dál. "Pasolini tím myslel, že neexistují žádná privilegia pro nikoho. Nemůžete žít v Trumpově věži, jste součástí lidstva. Z toho nelze uniknout. Když někdo trpí, vy trpíte také. A když to bude nebezpečné, tak to bude nebezpečné."

Ferrara hovoří trochu tajuplně, ale je jasné, že hlavním tématem tu je − stejně jako v jeho i v Pasoliniho snímcích − lidskost a etika. "Pasolini mluvil o dnešku, o utrpení, o byznysmenech, kteří kontrolují vše, o životě pro zisk, v němž není žádný soucit."

Jak moc je to dle Ferrary aktuální, se náhle zhmotní v jediné větě: "Má země se proměnila v noční můru." Režisér, jenž začátkem 90. let natočil scénu pro jeden svůj film v Trumpově newyorském hotelu a s tehdejším magnátem se osobně seznámil, dnes kritizuje zejména Trumpovy spolupracovníky. "Trump sám o sobě je dost strašný, ale lidé kolem něj? O tom ani nemá smysl mluvit, stačí se podívat na jejich gesta, na řeč těla."

Právě řeč těla dominuje všem Ferrarovým filmům, málokterý režisér je k ní tak citlivý. Ať už jeho snímky vyprávějí o znásilnění a pomstě němé švadleny jako titul Anděl pomsty z roku 1981 či o zkaženém detektivovi jako Poručík z roku 1992, to podstatné se většinou odehrává v obličejích hrdinů a v postojích jejich těl. Či v uhrančivých obrazech, v nichž se mnohdy pojí násilné, zneklidňující výjevy s věcmi nevinnými, takřka vznešenými.

"Jde o kontrast, uvidět černou poblíž bílé," přibližuje Ferrara, proč v jeho filmech bývají tak nablízku například alkohol, drogy a hrající si děti. "Jako v malířství, barvy vypadají úplně jinak, když je vidíte v kompozici vedle sebe."

A tak herec Harvey Keitel coby zkorumpovaný, násilnický detektiv ve filmu Poručík šňupe kokain a pohybuje se na odvrácené straně zákona, ale přitom není žádnou jednoduše zápornou postavou. Spíše symbolem odlidštěného světa, v němž je obtížné netrpět a zároveň nepáchat zlé skutky. U Abela Ferrary jsou nakonec právě takoví hrdinové schopni soucitu a pochopení.

Když se Keitel potácí nahý s lahví kořalky v ruce uprostřed pokoje a vydává zvuk na pomezí křiku a kvílení, diváky neznepokojuje jen jeho obnažené přirození. Mnohem více je to Keitelovo pochroumané nitro, které herec vyjádří gestem, zvukem, samotným bytím před kamerou.

"Vše je politické. Nelze před tím uniknout. Jako v tom citátu od Pasoliniho, že všichni žijeme v nebezpečí. Prostě není úniku. Nelze natočit nepolitický film, i kdybyste chtěli sebevíc," poznamenává Ferrara, pro nějž je dokončení každého filmu zároveň zrozením dalšího. "Musíte pokračovat v cestě do temnoty," dodává tiše, leč naléhavě.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist