Na počátku napínavého knižního svědectví Holka v kapele, které nyní vyšlo v českém překladu, líčí Kim Gordonová reakci na oznámení, že Sonic Youth se rozpadají − a to jako důsledek rozchodu Gordonové a Thurstona Moora, manželů a spoluhráčů v této newyorské kapele po třicet let.

Publicisté i fanoušci reagovali s lítostí: vždyť ten pár kreativních lidí byl symbolem, ukazoval, že na rock-and-rollu se dá postavit celoživotní vztah a stárnout v něm. Lehce avantgardní bušení do kytar, moderní poezie a láska se u nich zdály být jedním.

Jenže Moorův odchod k jiné ženě uzavřel jednu etapu. Ukázal, že "banální" jevy z velkých demografických čísel číhají i na umělce, z nichž si publikum udělalo modely rolí. Gordonová pojala knihu jako životní rekapitulaci: ve dvaašedesáti z ní vychází jako "cool" osobnost směřující do budoucnosti.

Pro čtenáře je výborné, že v nastalé situaci pohotově sepsala − jako první z členů − historii Sonic Youth viděnou zevnitř. A navíc z nechtěně výjimečné pozice "holky v kapele".

Díky tomu je kniha − v originále vydaná roku 2015 − suverénní výpovědí ženy, která sice v rockovém světě jasně uspěla, ale pořád má k nerovnosti a vratkému postavení "holek" co říct. Když Sonic Youth "šli nahoru" a spolu s Nirvanou je začala vydávat velká firma Geffen, Gordonová najednou měla stát ve středu scény a být vizuálním lákadlem: ani tak "artová" skupina jako náročnější postpunkeři Sonic Youth neunikla těmto požadavkům.

Ale také samotný "nezávislý" rockový svět blahosklonně odsouvá ženy do určených rolí: "V rámci naší kultury nedopřáváme ženám tolik svobody, kolik by chtěly, protože to je děsivá představa. Takové ženy zavrhujeme nebo je prohlašujeme za šílené. Zpěvačky, které moc tlačí na pilu, většinou dlouho nevydrží. Fungují jako blesky, meteory nebo komety, jako třeba Janis Joplin nebo Billie Holiday."

Gordonová je dobrá vypravěčka. Skutečně skvěle líčí, jak působil na scéně zakladatel Nirvany Kurt Cobain; jeho partnerce Courtney Love sice Gordonová produkovala desku, ale ráda ji (už) nemá.

Píše, jak angažovaně a blízce působila Madonna v osmdesátých letech, že spisovatel William Burroughs jí připomínal otce, jak ji přitahovala osobnost anorektické popové hvězdy Karen Carpenterové, že umělkyně Lydia Lunchová zkoušela svést Thurstona Moora… Nechybí mateřské zadostiučinění z dcery Coco, která koncertuje, aniž by někomu vyprávěla, kdo jsou její rodiče.

Silné na vyprávění je to, jak přirozeně se přelévá inspirace rocková, výtvarná, avantgardní, kurátorství se prolíná s aktivismem a punková provokace s urbanistickými intervencemi. V té celistvosti je velký podnět pro dnešek.

Česká scéna, která má newyorské dění tradičně ráda, si tu docela počte: "Tahle hudba by neexistovala, nebýt newyorské umělecké bohémy a jejích představitelů − Andyho Warhola, Velvet Underground, Allena Ginsberga, Johna Cage, Glenna Branky, Patti Smith, Television, Richarda Hella, Blondie, Ramones, Lydie Lunch, Philipa Glasse, Steva Reicha nebo freejazzové scény."

Kim Gordon
Holka v kapele
2017, Nakladatelství Argo, přeložil Rani Tolimat, 263 stran, 348 korun

Pro český trh je Holka v kapele jednou ze světlých výjimek: aktuální podstatnou knihou z hudební hemisféry, kterou se někdo nebál přeložit a vydat. Jinak jsme si zvykli, že i světové bestsellery nebo vlivné a oceňované tituly kolem hudby (Simon Reynolds, David Toop, Michel Chion, Amanda Petrusichová, Mark Fisher…) v Česku nevycházejí a čteme je v originálech.

Také z nejznámějšího "vážnohudebního" kritika Alexe Rosse byl v tuzemsku vydán jen jeho proslavený výklad dvacátého století Zbývá jen hluk.

Pokud se český překlad knihy Kim Gordonové chytne a prodá − proužek s klíčovými slovy Sonic Youth by viditelnosti v knihkupectvích zásadně pomohl, škoda že není −, mohl by být vstupní branou pro další kontakt se světem. Třeba skrze knihu Carrie Brownsteinové z průlomové dívčí kapely Sleater-Kinney nazvanou Hunger Makes Me a Modern Girl nebo konfesní vzpomínky kontroverzní Cosey Fanni Tutti z britských Throbbing Gristle, jež dostaly marketingově přímočarý titul Art Sex Music.

Žádná z těch knih není "jenom o muzice": jsou silným vhledem do komunit ostrého myšlení, skutečného přátelství a vůle něco změnit. Hodily by se nám tu.