Ministerstvo dopravy vypsalo velký tendr na nového správce mýtného systému. Během deseti let plánuje za jeho provoz utratit 29 miliard korun, prohlásil včera ministr Dan Ťok (ANO). Uchazeči o účast v tendru budou mít nyní dva měsíce na to, aby se o tuto významnou zakázku přihlásili.

"Soutěž cenu pravděpodobně sníží," domnívá se Ťok. Uvedených 29 miliard korun je podle něho odhad maximálních možných nákladů. Cena odráží požadavek vlády na technologicky neutrální řešení. Zájemci mohou využít stávající síť mýtných bran, nebo navrhnout zcela nový systém. Dále je součástí soutěže požadavek na rozšíření zpoplatnění silnic první třídy z nynějších 230 na 1140 kilometrů.

Toto rozšíření odmítali v minulosti kamionoví dopravci, Asociace krajů nebo samotní uchazeči o zakázku. Podle Ťoka ale skutečnost, že plán kritizují jak provozovatelé mikrovlnné, tak i satelitní technologie, znamená, že vypsaná soutěž nebude zvýhodňovat žádnou z technologií.

První kolo výběru bude kvalifikační, zájemci v něm budou muset prokázat, že mají zkušenost s provozem mýtné technologie. S vybranými uchazeči pak bude ministerstvo dále jednat a vybere pět uchazečů, mezi nimiž nakonec rozhodne.

Prostřednictvím mikrovlnných mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun, loni to bylo 9,89 miliardy.

Jednotný celostátní mikrovlnný systém podobně jako v Česku funguje v zemích od Itálie přes Rakousko, Polsko po Bělorusko. Naopak satelitní systém využívají Německo, Slovensko, Maďarsko a částečně Belgie, která jej kombinuje s mikrovlnnou variantou.