Do Karlových Varů přijel pečovat o začínající filmaře. Jinak viceprezident amerických televizních stanic AMC a Sundance TV Patrick Connolly pečuje o ledacos. "Aby vypadala programová skladba co nejlépe, aby propagace našich pořadů byla co nejlepší. A aby zněl skvěle štěkot psů," vypočítává v rozhovoru pro HN své povinnosti.

Tu poslední přidal žertem, v reakci na hlučné prostředí karlovarské restaurace poblíž hotelu Thermal. Ale Connolly působí dojmem nadšence, který opravdu myslí na každé psí štěknutí.

Do Česka sice minulý týden přijel v rámci festivalové sekce První podání, která představuje nadějné studentské tituly a jejich autorům umožňuje setkat se s důležitými lidmi z filmového byznysu. Ale přítomnost Connollyho na festivalu odráží i fakt, jak moc se filmový a televizní průmysl proměnil. Jak televize už dávno není opakem nezávislé umělecké tvorby, naopak: nejúspěšnější seriály dneška vzešly právě z nezávislého prostředí.

"Mluví se o zlatém věku televize, kterým byla 50. a poté 70. léta, nyní možná přichází nový zlatý věk," domnívá se Connolly. "Existuje tolik skvělých seriálů. Když se podíváte na průlomové pořady jako Perníkový táta na AMC, vidíte zde jasný vliv nezávislé autorské filmařiny," chválí ságu své televize.

A totéž podle Connollyho platí u aktuálně vysílaného seriálu Preacher, který lze sledovat také na české AMC. "Rozhodně není mainstreamový. Podobně jako komiks, ze kterého pochází," popisuje Connolly, kterak se svět televize a ambiciózní festivalové kinematografie propojuje.

"Kouzlo filmových festivalů spočívá v tom, že zde potkáváte cizí lidi na ulicích a vášnivě s nimi diskutujete, na co se vypravit. Jsem hrozně rád, že díky sociálním sítím vzniká podobný 'kvas' a vzrušení též ohledně televizních seriálů."

Connolly dříve pracoval coby dramaturg pro věhlasný americký festival Sundance, který v horském městečku Park City založil Robert Redford. "Žiji v Los Angeles, takže když jsem tam jel poprvé, představoval jsem si, že to bude takový Hollywood na sněhu, s nepromokavou zimní obuví. Nebylo to tak ani trochu. Všichni byli přístupní, mezi kinosály jezdíte autobusem, všichni si povídají se všemi, zatímco míjejí závěje sněhu u krajnice."

Nyní v "Redfordově misi" hledat nové talenty a šířit nezávislou tvorbu do světa Connolly pokračuje i na spřízněném televizním kanálu Sundance TV. Také ten si lze naladit v Česku.

Podle Connollyho sice Sundance TV vysílá méně mainstreamové seriály a filmy než mateřská stanice AMC, ale zároveň viceprezident obou stanic dodává, že i největší seriálové hity AMC jako akční drama Into the Badlands či Živí mrtví hledají − podobně jako nezávislá tvorba − jedinečný způsob vyprávění příběhů a nové umělecké přístupy. "Podobný seriál jako Into the Badlands jinde nenajdete," tvrdí.

I proto byla Sundance TV partnerem karlovarské sekce První podání, v níž své středometrážní filmy představilo deset studentů z různých zemí včetně Česka i Slovenska, a Connolly se jí rád zúčastnil coby mentor. Byť poznamenává, že to bylo něco jako takzvané speed dating − randění narychlo. "I tady režiséři běhali od distributorů k lidem z televize a z těch krátkých setkání čerpali zkušenosti. Jsem z takových akcí nadšený. Tito lidé jsou budoucností kinematografie. Takže jsem neměl pocit, že bych jim dělal službu, ale sám jsem byl poctěn možností se s nimi setkat a sledovat jejich tvorbu."

Connolly připomíná, že spousta vynikajících a úspěšných pořadů dnes vzniká díky umělcům, kteří začínali na festivalech jako Sundance či Karlovy Vary. "Dobrým příkladem je režisérka Lena Dunhamová, jejíž film Nábyteček jsme vysílali. Všichni z něj byli nadšení, tehdy ještě vůbec nebyla známá. Až pak vytvořila populární seriál Girls," přibližuje Connolly vznik jednoho fenoménu.

"Takový typ seriálů by nikdy nevznikl, kdyby neexistoval celý svět nezávislého filmu a festivalů. To díky nim film Dunhamové oběhl planetu," domnívá se. "Svět televize a nezávislé tvorby se prolíná. Ostatně televizní seriály se dnes čím dál častěji premiérově uvádějí na filmových festivalech. Hranice mizí."

A stejné to prý bude i v době nových internetových hráčů, jako je Netflix či Amazon. "Spousta lidí naříká, že jde o konec lineárního televizního vysílání, ale pak přijde další kvalitní seriál na některé z kabelových televizí, a všichni se na něj stejně dívají," uzavírá Patrick Connolly.