Když se autor v jakémkoliv oboru stane postavou natolik významnou, že už stojí za to se vůči němu vymezovat, dá se prakticky mluvit o žijícím klasikovi.

Třiapadesátiletý básník Petr Hruška by do takové kategorie mohl bez obtíží zapadat. Vydal sedm básnických knih, je zastoupený v řadě českých i zahraničních antologií, a pokud se někdo snaží hledat v současné česky psané poezii výraznější směry a jejich čelné představitele, zaznívá Hruškovo jméno pravidelně. Ostatně za sbírku Darmata získal v roce 2013 Státní cenu za literaturu.

Úsporný, přesný, posmutnělý a nesmlouvavý způsob, jakým v textech reflektuje domovskou Ostravu, si právem vysloužil respekt i následovníky.

Svou novou knihou nazvanou Nevlastní, vydanou nakladatelstvím Argo, dělá Hruška tak trochu úkrok stranou. Nejde ani o změnu směru, spíš o zdůraznění jediné linie. Už v úvodu Hruška vysvětluje, že Adam, ústřední postava sbírky, mu před mnoha lety "vstoupil prostě do básně a už v ní zůstal".

Právě z textů, ve kterých se za uplynulých mnoho let objevil nebo je z nich cítit, Hruška knihu sestavil. A výsledek je pozoruhodný: v necelých čtyřiceti textech se odehraje tolik, co v některých románech.

Adam je outsider také v rámci drsné Ostravy. Kluk z rozvedeného manželství, vyženěný, obtížně zvladatelný, prakticky nezařaditelný, výjimečný v tom horším slova smyslu.

Hruška tuhle postavu načrtává v náznacích, v mikroepizodách z domova, ze školy, později z nesourodé řádky prací a života mezi nimi − první oddíl Nedokončená ruka sleduje dětství, druhý Hadry a drát začíná příznačně textem Velký Adam.

Tím, že jde o průřez, nejsou básně formálně nebo stylově ničím nové, ale proč vlastně překvapovat. Ani tentokrát Petr Hruška nemoralizuje, byť se často dotýká života na okraji společnosti nebo se otře o lichváře. Mnohem víc texty působí jako upřímná snaha vcítit se do postavy, kterou nelze zcela rozklíčovat. A jakkoliv autor v rozhovorech zdůrazňuje, že Adam je postava literární, která s jeho skutečným nevlastním synem nemá příliš společného, často básně vyznívají i jako neutuchající pokusy o navázání kontaktu.

Kniha

Petr Hruška

Nevlastní

2017, Nakladatelství Argo, 56 stran, 168 korun

Paradoxní na knize je fakt, že nejsilněji z celku vystupují texty, které s Adamem souvisejí jen trochu nebo kde hraje takříkajíc vedlejší roli. Jako v první z několika básní nazvaných Červenec: "Celé odpoledne se potkáváme / v členitém domě / v barevných světlech zavařenin / Z trávy přiběhne dítě / drobounce / tiše kramaří v naší nejistotě".

Nebo Za kamencem: "Chlapcům plápolají košile / jak na kolech ujíždějí / konci srpna / Chlapcům plápolají košile / jak ujíždějí touze dospělých / nadělat z nich / smysl života".

A potom v básni Štěkot, kde autor sleduje matku se synem, který "napodobuje retrívra", "oba na světě až po uši", "oba pravidelně v tom nonstopu, / skuteční jako hák / krásy".

Číst Nevlastního nemusí být snadné − také z náznaků zamrazí, protože jsou vylíčené uvěřitelně. Kde by novinová reportáž nebo dokumentární film mohly sklouzávat k citovému vydírání a sebemrskačství, nabízí Petr Hruška intimní, časosběrný portrét.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist