Veselý, nebo dokonce rozverný básník není postava, která by se v současné české literatuře vyskytovala často. Alespoň ne na první pohled. Z textů publikovaných ve sbírkách a časopisech vystupují básníci a básnířky většinou jako lidé vážní, zádumčiví. Při bližším ohledání nebo osobním setkání to tak ale vůbec být nemusí − rozhodně ne vždy.

Milan Děžinský, básník a překladatel patřící ke střední generaci české poezie, má za sebou už pět sbírek poezie, k nimž letos přibyla šestá, nazvaná Obcházení ostrova.

Vybudoval si slušné renomé, krom toho je do určité míry hybatelem literárního světa − právě od Děžinského vyšel impulz, díky němuž nakladatelství Host začalo pravidelně publikovat ročenku Nejlepší české básně. A po dobu několika let také organizoval básnické výstupy na Říp, které vrcholily autorským čtením v galerii v Roudnici nad Labem, kde Děžinský už dlouho žije.

Nedaleko jeho bydliště se nachází řeka s ostrovem, jejž zmiňuje název sbírky.

Domov a jeho bezprostřední okolí, včetně železniční trati a vlaků, řeky a lodí, tvoří důležitou složku knihy. Neméně podstatné jsou tu však i cesty, výpravy a − někdy třeba jen zdánlivě − cizí kraje či jazyky.

Děžinský v textech uvažuje o věku, rodině i vztazích způsobem, který je hravý podobně jako zenové kóany obsahující nelogické hádanky − básníkovým úvahám nechybí hloubka ani lehkost.

Proměnlivost lidské situace tu stojí v kontrastu k pomalým přírodním procesům nebo geologickému času − do jisté míry tak působí příbuzně s nedávnou sbírkou Ladislava Zedníka Město jeden kámen.

U Děžinského se ale také mísí nízké a vysoké, když vedle sebe stojí osobité a tak trochu přeslechnuté parafráze na překlady popových hitů hrajících v barech a texty pracující s až mytologickými motivy nebo přinejmenším obdobným uchopením skutečnosti.

Dávná císařství, mrtví králové nebo vikingové jsou ve sbírce Obcházení ostrova stejně blízko jako popová hvězda Lana Del Rey. A vše navíc probarvuje silná obraznost, k níž stačí pár slov.

Kniha

Milan Děžinský
Obcházení ostrova
2017, Nakladatelství Host, 64 stran, 199 korun

Když se v básni Jazyky Babylonu sám autor po cestě autem v noci domů mění i nemění v srnu, která mu skočila do cesty, odehraje v pár verších celou fantaskní povídku nebo film. "Srna přechází mezi domy. / Vyhne se sběračům kovů, než nahlédne do okna / po páteční hádce. / Nachází správné dveře. / Sedá ke stolu. / Mluví vlídně s mou ženou / a talíř jí svítí do lidské tváře / jako měsíc," píše v závěrečné strofě.

Dokonce i v textech, které by kvůli tématu mohly dosedat až příliš těžce, se Děžinský dokáže pousmát.

V básni Vikingské štíty si nejdříve vymění mírně posměšné repliky s vlastními dětmi, které jsou pro něj "štíty proti prázdnotě", a uzavře: "Až do ní odejdu, / najdou mě v jarním tání i s láskou k lidstvu. / Poznají mě po šroubu v levé noze, / který jsem si vysloužil / jako medaili v nohejbale."

Obcházení ostrova je poklidným rozjímáním, které nesklouzává k zachmuřenosti. Mezi prsty obrací závažné věci, jako jsou manželství, rodina nebo smrt, ale dívá se jim do očí zpříma a s úsměvem. Asi jako když se člověku podaří rozlousknout kóan nebo ulovit rybu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist