Na území spravovaném nejskloňovanější teroristickou organizací dneška se odehrává čtyřdílný seriál Islámský stát, jehož první epizodu v neděli odvysílá česká pobočka televize National Geographic.
Režisér Peter Kosminsky tvrdí, že o teroristickém státu důkladně sbíral informace. Některé aspekty života pod vládou islamistů však v hraném seriálu líčí až příliš růžově. Chybí mu širší perspektiva. V anglickojazyčném tisku už musel čelit nařčení, že vytvořil náborové video džihádistů a že nepřijatelně relativizuje zlo.
Seriál je rozhodně napínavý. Popisuje osudy čtyř britských občanů, dvou mužů a dvou žen, kteří se vydají na území islamistů. Jedné noci překročí turecko-syrskou hranici, za níž je uvítají vousatí bojovníci Islámského státu.
Muži jdou bojovat, ženy se mají vdát a rodit. Jeden z protagonistů se chce stát sebevražedným atentátníkem, další hrdinou − to aby následoval příklad svého bratra, jenž prý padl v řadách radikálů. První hrdinka chce být "lvicí mezi lvy" a vdát se za islamistického bojovníka, druhá se snaží pokračovat ve své práci lékařky.
Divák se s protagonisty dokáže sžít, porozumět jim a také se o ně bát. Rozumí jejich snu: vybudovat novou, lepší společnost a žít v souladu se svou vírou. Přesněji řečeno s vírou, kterou považují za naplnění muslimského ideálu. Ve skutečnosti je založena na tom, jak Korán a skutky ze života muslimského proroka Mohameda interpretovali radikální okrajoví učenci, už po staletí mrtví.
Odvolávání se na náboženství je silnou i slabou stránkou seriálu. V něm snad každý příznivec Islámského státu včetně žen dokáže citovat a vykládat Korán.
Ve skutečnosti o tom lze pochybovat: část velitelů Islámského státu tvoří někdejší válečníci a pracovníci bezpečnostních složek bývalého iráckého diktátora Saddáma Husajna, kteří se o náboženství příliš nezajímají.
Zároveň je podivné, jak snadno se v seriálu západní rekruti toužící bojovat vyrovnají s tím, když jim školitel vysvětlí, že islamisté vyhrát nechtějí. Jde o podstatnou součást ideologie Islámského státu: bojovníci na sebe chtějí přivolat masivní americký útok a prohrát, aby se přiblížil konec světa a oni nakonec zvítězili v poslední bitvě na konci věků. Dle mnoha teologů je takový výklad Koránu dost pochybný.
Seriál se nevyhýbá krutosti. Stětí ruky, následnou popravu kurdského bojovníka i řezání hlav snímá kamera stejně jako na videích skutečných bojovníků Islámského státu. Je tu i baštonáda, tedy bití žen holí do chodidel − takový trest stíhá buď ty, které opustí dům bez mužského doprovodu, či hrdinku, která ještě dýchajícímu nepříteli odmítne zaživa vyjmout ledvinu.
Divák uvidí i vězení a nácvik poprav podřezáním hrdla. Aby se zajatci, až dojde na věc, moc necukali a na propagandistickém videu to vypadalo dobře. V jiné scéně nechybí fotbal s useknutou hlavou.
Vše "vyvažuje" násilí, jehož se dopouští strany bojující proti Islámskému státu. Zmasakrují sunnitské muslimy včetně žen, při náletu na nemocnici radikálů zabijí i kojence v inkubátorech. Mrtvoly jsou ale úhledné, čisté, stejně jako veškeré prostředí v seriálu s výjimkou vězeňské cely. Chybí blízkovýchodní prach, špína a mizerie války.
Zahraniční džihádisté v seriálu žijí v prostorných domech s fontánkami a přepychovým jídlem. Jejich výcviková základna připomíná tábor pro náctileté z amerického filmu se sympatickým a soucitným velitelem: vlastně docela lákavý obrázek pro ty, kdo chtějí dělat radikálně islamistickou revoluci.
Seriál ukazuje Islámský stát příliš lidsky
Rozčarování některých hrdinů přichází pomalu a místy má komický nádech. Lékařka, která stát radikálů stále omlouvala jako "pokus první generace", procitne, teprve když má na frontu poslat devítiletého syna. A když je zabit její manžel, džihádista, jenž ovšem tajil homosexuální orientaci − takové přitom radikálové běžně svrhávají z vysokých budov.
Jiného džihádistu nalomí zatčení vlastního otce a láska jeho jezídské otrokyně. Ta se mu nakonec sama nabídne, což protagonista šlechetně odmítne.
Vše je to v souladu s tím, že filmaři chtěli ukázat radikály jako normální lidi s běžnými city a rodinnými vazbami. To by ale museli lépe popsat jejich radikalizaci a hodnověrněji jim pohlédnout do nitra.
Režisérovi Kosminskému kritici právem vyčítají, že se mu nepovedlo ukázat kořeny radikalismu, a ptají se, kam až lze zajít při polidšťování zla. Šlo by podobný seriál natočit o nacistech a ukázat "dobrého" dozorce v koncentračním táboře?
Seriál ukazuje Islámský stát příliš lidsky
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist