Zbyl pouze sníh a ticho. Vše ostatní už lidem z indiánské rezervace Wind River uprostřed mrazivého amerického státu Wyoming vzali. V úvodu stejnojmenného thrilleru, který po úspěchu na festivalech Sundance, v Cannes a Karlových Varech zítra začnou promítat česká kina, bosá dívka kráčí chladnou nocí. Sníh a ticho jsou to poslední, co její smysly zaznamenají.

Scenárista Taylor Sheridan o vyděděných místech píše rád. Ve filmu Sicario: Nájemný vrah se zaměřil na americko-mexickou hranici, v dramatu Za každou cenu na vyprahlou zem západního Texasu. Také v promrzlém Wyomingu teď Sheridan nachází trpící lidi. A o jejich bolesti vypráví drsně i násilně.

Sheridan, který si u Wind River poprvé režíroval vlastní scénář, si pro světovou premiéru nemohl vybrat lepší místo. Letošní lednový festival Sundance v americkém Utahu ležel pod rekordními záplavami sněhu − ostatně film Wind River se natáčel nedaleko odsud.

Když divák z této dramatické krimi o vyšetřování smrti mladé indiánky vyšel do promrzlé noci, závěje neležely jen kolem cest, ale také v jeho mysli.

Herec Jeremy Renner, který snímek v létě osobně uvedl na přehlídce v Karlových Varech, hraje lovce Coryho Lamberta. Ten v osadě Wind River chrání poslední věc, která tu vedle sněhu a ticha ještě zůstala: ovce.

Jednoho dne uprostřed planin číhá na vlky, když najde mrtvou indiánskou dívku. Vzhledem k podivným okolnostem úmrtí na místo přijíždí agentka FBI. Lambert jí nabídne pomoc. Nejen proto, že mrtvá je dcerou jeho přítele, ale protože sám se svou exmanželkou indiánského původu přišel o dceru za podobně nevyjasněných okolností.

Wind River je napínavý thriller, v němž se každá jízda na sněžném skútru mění v malé drama. Ale také je to film, který uvažuje nad vztahy lidí v komunitě, na niž všichni zapomněli a kde vedle pospolitosti rovněž bují násilí. Obzvláště na indiánských ženách.

Lovec Lambert je samotář, který se o sebe umí postarat. I kulky do pušky si vyrábí svépomocí. Ale zároveň je to smutkem zlomený otec, který k novým událostem nemůže zaujmout čistě pracovní postoj.

Když s nezkušenou agentkou FBI proniká do tajů případu, narazí na násilníky z místní komunity a usoudí, že tady nelze důvěřovat nikomu, ani mužům zákona. V tomto ohledu film Wind River vypráví mimo jiné o frustraci amerických bílých mužů a jejích důsledcích.

Autor filmu Taylor Sheridan byl kdysi hercem. Nyní se jako režisér nesnaží exhibovat, naopak využívá svých zkušeností z placu a herce vede k přirozeným výkonům. Byť někdy promluvy o vykořeněnosti země působí lehce didakticky, díky nuancovanému herectví netahají za uši.

Film

Wind River
Scénář a režie: Taylor Sheridan
Falcon, česká distribuční premiéra 28. září

V nejsilnějších chvílích pak o nelehkém místním údělu vypráví sama krajina. Sepětí se zemí film Wind River tematizuje podobně jako westerny − jen roli pouště tu zastala zasněžená pláň.

Podobných zimních westernů není mnoho. Wind River s těmi nejlepšími, například snímkem McCabe a paní Millerová od Roberta Altmana, sdílí zvláštní melancholii.

S o to větší intenzitou pak do zachmuřené nálady vpadnou přestřelky, které připomenou drsnou akci z filmů Quentina Tarantina. Odehrávají se vesměs ve stísněných prostorách karavanů − až v závěru se akce přesune do nekonečného bílého prostoru venku.

Postavy doslova létají mimo záběr kamery a také divák je "vystřelen" ze své komfortní zóny. Brutalita odráží intenzivní emoce hrdinů, v nichž se perou smutek, msta a spravedlnost. V nehostinné zemi, kde jsou i lovci nevyhnutelně oběťmi, má násilí symbolickou povahu. O utrpení říká víc než tisíc slov.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist