Lidé sbírají třeba houby nebo známky. Ale Helena Třeštíková nejraději sbírá čas. Začalo to v roce 1980 výzvou Krátkého filmu. Tehdy se dokumentaristka Třeštíková pustila do sledování deseti manželských párů, které se zrovna vzaly.
Šest let po svatbě byl dokončen první díl. Z deseti párů časem zůstalo šest. Asi nikdo tehdy netušil, že se z cyklu nazvaného Manželské etudy v průběhu dalších dekád vyvine projekt pozoruhodný nejen v českém a slovenském kontextu.
Nyní Třeštíková v Jihlavě představí nejnovější výstup z tohoto nekončícího díla: Manželské etudy po pětatřiceti letech. "Režisérčina práce s časem na mě udělala dojem," vzpomíná spisovatel Pavel Kosatík, jak koncem 80. let viděl právě v prostorách Krátkého filmu v Jilské ulici první Manželské etudy. "Ta schopnost podvolit se jeho plynutí a neskoncovat přitom s tvorbou."
Vstupní "data" byla tehdy v 80. letech jasná. Zámečník Pavel a prodavačka Ivana. Architekti Ivana a Václav. Mechanik Jiří a koňařka Marcela. Stavaři Zuzana a Vladimír. Kadeřnice Mirka a dispečer Antonín. Elektrotechnik Stanislav a maturantka Zuzana.
Hrdinové nyní odhalují další kapitoly svých životů kameře. A právě díky citlivému přístupu režisérky to nejsou položky v nějakém sociálním experimentu, ale skuteční lidé.
"Režisér musí být s protagonisty v neustálém kontaktu," přibližuje svou dokumentární odyseu Třeštíková. "Na některé příležitosti sledovaní upozorní sami, ale většinou je třeba, aby si jich všiml režisér a vstoupil do nich s kamerou z vlastní iniciativy."
Podobné projekty vznikají i v zahraničí. Například na Novém Zélandu sledují kamery neuvěřitelných 1038 osob už od roku 1972. Známý britský filmař Michael Apted zase přišel se sérií 7UP, která vychází z poznatku, že buňky se v lidském těle obnovují v sedmiletých cyklech. Od roku 1964 tak natáčí v sedmiletých intervalech skupinu dětí.
Přístup Heleny Třeštíkové je unikátní tím, že právě díky její pohotovosti a ochotě kdykoliv vyrazit s kamerou do akce nevznikají suché záznamy o stavu manželství, ale živoucí příběhy plné emocí.
Kronika všedních chvil přirozená jako život sám. Podle pravidla "dělejte to, co byste normálně dělali, kdyby tady nebyla kamera".
Vtahuje to i publikum. "Diváci začali po odvysílání filmu Marcele posílat peníze, psát, všemožně pomáhat," vzpomíná Třeštíková na snímek Marcela, který vzešel z Manželských etud. "Diváci vlastně vstoupili do příběhu a aktivně se snažili jej změnit. To byla dramaturgicky nesmírně zajímavá situace."
A na její dílo reagují též ve světě. Snímek Strnadovi, další celovečerní projekt vzešlý z Manželských etud, bude těsně po Ji.hlavě uveden na významném mezinárodním festivalu DOK Leipzig v německém Lipsku.
V nejnovějších Manželských etudách se hrdinové setkávají a probíhající natáčení hodnotí. Kruh se uzavřel. Film natrvalo vstoupil do jejich životů. Ale u autorky typu Třeštíkové si lze jen těžko představit, že by to byly etudy poslední.
Už nyní předala symbolický štafetový kolík dceři Haně, která natáčí Manželské etudy nové generace. A jednou jí možná předá i ty "své" etudy.
"Helena nebilancuje, nemůže, ani kdyby chtěla. Tvoří způsobem, jehož podstatou je věčná nedefinitivnost," říká Pavel Kosatík, který s režisérkou po tři roky vedl rozhovor v duchu její časosběrné metody. Vzniklé dílo autoři pojmenovali Sběrná kniha. Pokřtí ji právě v Jihlavě.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist