Každá hudba zní v nějakém prostoru, ale málokterá jej opravdu využívá. Orchestr Berg, přední české těleso orientované na soudobou tvorbu, dnes v pražském kostele U Salvátora uvede skladby, které znějí ze všech stran.

Posluchači nebudou mít hudebníky jen před sebou, ale také kolem sebe, a navíc se sami stanou účinkujícími. Ojedinělou příležitost zapojit se do vážně míněné symfonické produkce publiku připravil čínský skladatel Tan Dun ve své kompozici Circle − Kruh. Orchestr Berg ji uvede jako českou premiéru.

Tan Dun patří k prominentním současným autorům a jeho hudbu dobře znají i příznivci sportu nebo filmu. Dostala se k nim prostřednictvím zahajovacího ceremoniálu olympijských her v Pekingu roku 2008 nebo díky filmovým eposům Tygr a drak či Hrdina.

Za hudbu k prvnímu z nich skladatel získal ceny Oscar i Grammy a nebylo to zdaleka naposledy, kdy byl úspěšný na Západě − newyorská Met si u Tan Duna objednala operu První císař, kterou roku 2006 uvedla s Plácidem Domingem v hlavní roli. Dva roky nato ji v přenosu z Metropolitní opery promítala i česká kina.

Když se má hudba autora, který je zvyklý na nejzářivější světová pódia, zničehonic objevit v pražském českobratrském kostele U Salvátora, je to zvláštní pocit. Jako by najednou vše ztichlo a světla ramp se ztlumila jen proto, aby skrze ně vyšlo najevo něco podstatnějšího. Ve skladbě Circle se Tan Dun snaží naráz zachytit celý koncertní prostor i s posluchači a všechny spojit v jednom hudebním rituálu zahrnujícím zvuk i ticho.

V jedné části kompozice se publikum − na pokyn dirigenta Orchestru Berg Petera Vrábela − pokusí "uslyšet tvar, zachytit vítr a zapsat je na oblohu", jak praví partitura. Vrcholem skladby potom bude společná improvizace.

Když Tan Dun hovoří o dynamice ticha, odvolává se na koncept ze starověké čínské filozofie taoismu, podle něhož nejvznešenější zvuk může být zahrnut v tichu a nicota obsahuje vše.

Jednota protikladů a logika paradoxů bude ještě výrazněji přítomná v hudbě českého skladatele Ondřeje Štochla, která na dnešním koncertě také zazní. K východním filozofiím Štochla nevede povrchní móda, nýbrž vnitřní potřeba dokonale propracovaných detailů, svou růzností tvořících vyvážený celek.

Světová premiéra Štochlovy skladby zvané Ve dne stíny, v noci světlo rozmístí do prostoru kostela sedmnáct nástrojů. Šest vět skladby budou střídat aktivní a pasivní části, které směřují k celkovému sjednocení, rovnováze a souladu energií.

Jejich poetické názvy Miska s vodou, Miska s čajem, Miska s rýží, Sluneční svíčka, Měsíční svíčka a Posvátná lampička si autor vypůjčil z nezbytných součástí taoistického oltáře.

Sólové party Štochl napsal pro vibrafonistu Martina Opršála a houslistku Terezu Horákovou.

U Opršála se mohl spolehnout na precizní techniku zkušeného hráče na bicí i překvapující jemnost a proměnlivost jeho hry. U Horákové na mladý talent, který nepodlehl interpretačním klišé, a ještě víc na dlouhodobou úzkou spolupráci.

Na zemi a v Evropě bude koncert držet rakouský skladatel Bernhard Lang a jeho kompozice Differenz/Wiederholung 5, v překladu Rozdíl/Opakování 5.

Lang je vtipný intelektuál, který publikum dokáže zcela přirozeně bavit a zároveň překvapovat promyšleností svých děl. Ta se zdaleka neomezují na symfonické prostředky, dle potřeby se klidně obrací k rocku nebo taneční hudbě.

Opakované smyčky vycházejí z techniky a kultury diskžokejů, jejich živé provedení bez elektronických pomůcek je možná ještě omamnější než taneční produkce se stroboskopy a konzumací extáze.

Orchestr Berg koncertem U Salvátora zakončí svou letošní sezonu, a večer před svatým Mikulášem tak posluchačům do punčochy pomyslně nadělí několik hudebních dárků. Publikum si je svou spoluúčastí tentokrát bude muset trochu zasloužit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist