Producent Dominic Minghella loni v létě prožíval opravdu horké chvilky. "Brečel jsem," přiznává v rozhovoru pro HN, když dojde řeč na to, jak tehdy v barrandovských studiích vzplály kulisy středověké Paříže v hodnotě 100 milionů korun. Produkci historického seriálu Soumrak templářů to však nezastavilo a dnes večer jeho první díl uvede HBO.

Ty emoce prý vytryskly především kvůli péči, s níž český tým v čele s vedoucím výpravy Ondřejem Nekvasilem kulisy vybudoval. "Nedlouho předtím jsem přivezl na plac návštěvu, abych jim ukázal, jak v pražských ateliérech vzniká středověká Paříž," pokračuje Minghella v líčení. "Potkal jsem tam Ondřeje se štábem, který ukazoval kulisy zase svým hostům, fotili se a viděl jsem, jak jsou na svou práci pyšní. A o pár týdnů později vše lehlo popelem."

Když se po válečném prologu z poslední křížové výpravy do Svaté země přesune děj seriálu do Paříže počátku 14. století, je hned vidět, proč zahraniční filmaři v Česku točí rádi. Uličky Paříže i světlem prozářené prostory katedrály jasně ukazují na um tuzemských filmových profesionálů.

"Důvodů je několik," shrnuje Minghella, proč si k natáčení seriálu vznikajícího původně pro americkou stanici History Channel vybrali Českou republiku.

"David Minkowski a jeho produkční společnost Stillking Films zde poskytují skvělé služby. Prostory v barrandovském studiu byly k dispozici, místní štáby jsou výborné, nikoliv jen jeden, o který by bylo třeba bojovat, ale tři, čtyři či pět skvělých týmů filmových profesionálů."

Navíc prý bylo snadné nedaleko Prahy najít další potřebné lokace, tedy místa, která budou přesvědčivě vytvářet středověkou Francii. "Roli hrají samozřejmě také pobídky, ale ty jsou standardem i jinde, takže to nebyl hlavní důvod," dodává Minghella. Důležitější prý pro něj a celou americkou produkci byla česká tradice filmařského řemesla.

Templáři podle superhrdiny

Seriálem Soumrak templářů chce americká stanice History Channel, zaměřená donedávna převážně na dokumenty, navázat na úspěch svého prvního hraného seriálu Vikingové. Loni od července do prosince se první řada Soumraku templářů točila v Česku. Jako producent se na ní podílel též hollywoodský herec Jeremy Renner, známý ze superhrdinské série Avengers či nedávného dramatu Wind River. Šlo o jeho první televizní produkci.

Seriál zaobírající se koncem templářského řádu nevypráví o "krvavých bojích na Blízkém východě", kterými se rytíři nechvalně proslavili. Křížové výpravy spíš reflektuje. "Řeší, co je to správný život, jak věci napravit," poznamenává Minghella s tím, že nelze popřít hrůzné skutky křižáků. Seriál se ale týká právě toho, jak se lze s těmi skutky vyrovnat a žít nadále s Bohem.

To vše samozřejmě v atraktivním kabátě honby za svatým grálem. "Od první scény, v níž se řeší nutnost chránit grál, je jasné, že se v seriálu mísí historie s legendami," přibližuje Minghella. Templářští rytíři byli podle něho posedlí relikviemi, jejich vlastnictví mělo symbolický význam. Ztráta relikvie znamenala ztrátu boží přízně. Svatý grál byl pro templáře tou nejdůležitější věcí na světě.

Soumrak templářů není tak rafinovaným a výpravným seriálem jako největší historická televizní dramata současnosti. Ale už v prvním dílu zřetelně, byť někdy v poněkud prkenném provedení ukazuje ambice dotýkat se velkých témat. Třeba vyhnání Židů z Paříže v roce 1306.

"Věděl jsem, že tento historický detail chci do seriálu dostat, protože v sobě nese až děsivě současné paralely," říká Minghella, podle nějž má většina postav i událostí v seriálu skutečný základ. A pravda je, že když divák v Soumraku templářů vidí středověké Židy se žlutými kruhy na klopách, vybaví se mu podobné symboly z dob nacistického Německa.

Minghella doufá, že když dojde ke schválení druhé řady, na jejímž scénáři se už pracuje, bude opět točit v Praze. Jedinou potíží je prý nepříznivý kurz amerického dolaru vůči koruně. "Bude to pro nás dražší," poznamenává.

Ale jinak prý Minghella nemyslí na nesnáze, jako byl tragický požár kulis, kvůli němuž se natáčení zpozdilo, a on musel dát před rodinou v Londýně přednost postprodukci v Los Angeles. Spíš vzpomíná na to, jak mu filmový architekt Ondřej Nekvasil pomohl kulisy vymyslet. Lokace bylo třeba postavit dříve, než byl hotový scénář.

"Pokyn zněl: Točte, než přijde zima, protože zima je v Praze tuhá," líčí Minghella, jak museli improvizovat. "Díky Ondřejovi, který je ve svém oboru opravdu skvělý, jsme až na pár drobností, jako nějaké to schodiště navíc, přišli na vše potřebné."

Podle Minghelly je pro historické drama klíčové, aby divák uvěřil iluzi, což bez dostatečného rozpočtu a umu filmařů nejde. "Na vzhledu záleží, potřebujete přesvědčivé kulisy, komparz i velká panoramata. Myslím, že se nám to i s pomocí českého štábu podařilo. Jsem opravdu hrdý na to, jak Soumrak templářů vypadá," uzavírá Minghella.