Mezzosopranistka Cecilia Bartoliová je sice jednou z nejslavnějších a nejoblíbenějších operních pěvkyň současnosti, také ale dělá mnoho dalšího. Tato italská hudebnice zároveň coby zkušená manažerka například revitalizovala Svatodušní festival v Salcburku. A jako umělkyně nikdy nezůstává dlouho u jednoho tématu. Neustále objevuje nový repertoár, hledá pro něj vhodné partnery.

Její nejnovější projekt zahrnuje barokní duety a árie pro hlas a violoncello, které Bartoliová natočila na desku a nyní je na koncertním turné uvádí se skvělou argentinskou violoncellistkou Sol Gabettou. Ve čtvrtek spolu vystoupí v pražském Rudolfinu, kde je doprovodí Capella Gabetta − barokní ansámbl hrající na kopie dobových nástrojů vedený bratrem violoncellistky, houslistou a dirigentem Andrésem Gabettou.

"Se Sol jsem se seznámila před více než deseti lety. Zjistila jsem, že máme podobný přístup k tomu, jak si užívat život, i podobnou vášeň pro to, co děláme," vysvětluje Bartoliová v rozhovoru pro HN. "A spojují nás latinské kořeny. Já jsem z Říma, ona je z Latinské Ameriky, přesněji z Argentiny. Už dlouho jsme společně něco chtěly udělat, jen nám trvalo najít správný repertoár," dodává.

Skladby pro hlas a violoncello by obě interpretky hledaly s obtížemi, proto o pomoc požádaly muzikologa. Ten s nimi v archivech prošel zhruba století tvorby a nakonec vybral kompozice, v nichž nejvíc vynikne právě zpěv a violoncello.

Naživo a také na nahrávce zvané Dolce Duello, kterou před několika týdny vydala společnost Decca Classics, se objevují některé známé árie − od Vivaldiho, Händela, Domenica Gabrielliho, Tomasa Albinoniho nebo Luigiho Boccheriniho.

Další jsou ovšem takřka zapomenuté a ženy je natočily ve světové premiéře − například árii ze serenády Gli orti esperidi od představitele neapolské operní školy Nicoly Porpory nebo árie z oper Nitocri a Gianguir italského barokního skladatele Antonia Caldary.

Cecilia Bartoliová podotýká, že jakkoliv dialogy pěvkyně a violoncella mohou dnešním posluchačům znít neobvykle, v baroku běžně vystupoval pěvec doprovázený jediným nástrojem.

"Lidé tento styl znali. Někdy byl ve skladbách výraznější hlas, jindy nástroj," popisuje pěvkyně a upozorňuje, že konkrétně zvuk violoncella býval považován za nejbližší lidskému hlasu. "Zrovna tato konkrétní kombinace umožňuje dialog. Hlas se musí chovat trochu jako nástroj a nástroj zpívá, jako by šlo o člověka," líčí Bartoliová.

Kompozice společně se Sol Gabettou prý vybíraly pro "jejich čirou dokonalost, krásu a hudební pestrost", jak říká. "Árie od Porpory a Caldary nejsou známé, ale zcela zapadají do naší představy o hudebních duetech, jak jsme ji na té nahrávce rozvinuly," říká.

První polovinu pražského vystoupení budou tvořit převážně árie včetně dvou, jež se na album nedostaly − z Händelova oratoria Il Trionfo del Tempo e del Disinganno a z opery Siroe, re di Persia německého skladatele Hermanna Raupacha.

Po přestávce dvakrát zazní Boccherini − Sol Gabetta zahraje jeho Koncert pro violoncello a orchestr v doprovodu ansámblu svého bratra a Bartoliová zazpívá skladatelovu árii Se d'un amor tiranno. "A rozhodně čekejte přídavky," dodává pěvkyně.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist