Objekty nalezené v městské krajině, jejich fotografie a texty inspirované nálezy i cestami za nimi tvoří ode dneška otevřenou výstavu nazvanou Kořeny, větve, šlahouny. Připravil ji Epos 257, výtvarník a významná postava české graffiti scény. Přehlídka je k vidění v pražské Trafo Gallery, která nyní sídlí v holešovické tržnici.

Objekty, fotografie a texty pojí prostředí městské divočiny, rozhraní přírody a civilizace. Název výstavy napovídá, co lze najít v areálech zkrachovalých továren, nevyužívaných nádražních zákoutích, na pozemcích, kde se ještě nezačalo stavět, nebo v zarostlých zahrádkářských koloniích.

Bují zde náletová vegetace, někde pod ní se rozkládají opuštěné budovy a průmyslová zařízení, ale také tu přežívají lidé bez domova.

Mnoho těchto lokalit je spjato s graffiti scénou. Epos 257 nechce upozornit pouze na formální podobnost mezi vše prorůstajícími křovisky a graffiti, ale vzájemnou souvislost vidí také v jejich vnitřních principech.

Opakovaně proto navštěvuje místa na okraji a interpretuje zdánlivě nezajímavé hromady odpadu, sleduje cykly přírody i městské civilizace, dokumentuje jejich proměny a zamýšlí se nad pravidly jejich spolužití.

Několik let výtvarník shromažďuje ploty, žebříky a další konstrukce prorostlé vegetací. V nich se proplétá organické a geometrické, přírodní i průmyslové. Výsledky autor přenáší do galerie. Spíše než samotné vystavování nalezených předmětů je pro něj důležité samo putování po urbánní krajině.

Epos 257 vyšel z pražské graffiti scény, je absolventem Vysoké školy uměleckoprůmyslové. Věnuje se intervencím do veřejného prostoru i galerijnímu zprostředkování podobných postupů. K jeho nejznámějším kouskům patří rozestavění balíků sena po Praze nebo prodej výřezů z předvolebních billboardů. Autorsky zarámované portréty Miloše Zemana a Karla Schwarzenberga si jejich nový vlastník pořídil za dva miliony korun.

Totožnost výtvarník neprozrazuje, neboť svou činností často porušuje zákon. Epos si říká proto, že chce vyprávět svůj příběh, a číslo znamená někdejší paragraf z trestního zákoníku, který se věnuje poškozování cizí věci − ten se vztahuje i na graffiti. U jména Epos 257 zůstal i poté, co se trestní zákoník změnil. Dle původního paragrafu 257 byl odsouzen Roman Týc za své panáčky na semaforech.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist