Mexický režisér Guillermo del Toro trpí láskou k příšerám. A v jeho filmech zase monstra často zahoří láskou k lidem. Nyní se to stalo tajemnému humanoidnímu obojživelníkovi z Amazonie, který se ve filmu Tvář vody zamiluje do němé uklízečky. Příběh jejich lásky si vysloužil 13 nominací na Oscary a zítra jej začnou promítat česká kina.

V jádru del Torovy tvorby stojí různé proměny hmoty či nelidského v lidské, ne náhodou se nedávná knižní publikace věnovaná jeho dílům jmenovala Film jako umění alchymie. Ale del Toro je též velký romantik a humanista. Uprostřed těch nejpopulárnějších žánrů jako fantasy, horor či akční superhrdinský film vypráví o jinakosti, bourání předsudků a o tom, že příšery jsou také jenom lidi.

V souvislosti s del Torovou novinkou se hodně hovoří o jeho nejoceňovanějším filmu Faunův labyrint. Oba snímky spojují fantasy romanci se závažným tématem ze skutečnosti, v případě Tváře vody s okolnostmi počínající studené války. Neboť zapovězená láska zde propuká uprostřed tajné americké laboratoře, kde v rukou vědců skončil záhadný tvor.

Ale přesnějším zrcadlovým protipólem Tváře vody je spíše dvojice komiksových filmů o superhrdinovi z pekla Hellboyovi. Především v druhé části Hellboy 2: Zlatá armáda režisér přetvořil dnešní nejpopulárnější hollywoodský žánr v romanci pro chlapce, metaforu dospívání a smutný příběh monstra, které objevuje lásku. Nyní podobné setkání "krásky a zvířete" vypráví pro změnu očima té krásky.

Tvář vody opět ukazuje del Tora jako kouzelníka s barvou − po předchozím hororu s všeříkajícím názvem Purpurový vrch je tentokrát dominantním odstínem nazelenalá stínohra vodní hmoty. Od úvodních slov vypravěče a prvních podvodních záběrů se odvíjí pohádka pro dospělého diváka a také pocta žánrům klasického Hollywoodu poloviny minulého století, kdy se příběh odehrává.

Melodrama o němé uklízečce Elise, která uprostřed vody našla netvora a rozumí si s ním i beze slov, se mísí s thrillerem − Sověti s Američany soupeří ve vědě coby největší mocenské disciplíně. Ale spíš než na pletichy dvou mocností del Toro klade důraz na příběhy těch, kdo v životě neměli tolik štěstí. Vypráví s až staromilskou průzračností starého Hollywoodu, jen rozšiřuje paletu hrdinů.

Jedinými společníky němé Elisy jsou vedle inteligentního i citlivého "netvora" postarší homosexuál ze sousedství a černošská kolegyně. Jenže tato humanistická óda na jinakost časem přestane dýchat životem.

Po siláckých scénách z laboratoře del Toro svou zelenkavou romanci vždy uklízí do bezpečí vodní náruče, ale navzdory neustálé přítomnosti jednoho z přírodních živlů jeho nový film živelnost poněkud postrádá. Připomíná snímky E. T. Mimozemšťan či Zachraňte Willyho − tedy další známé příběhy o porozumění lidí s "nelidmi" −, s tím rozdílem, že hrozivý prst studené války a melodramatický tón v divácích vyvolávají pocit, že tentokrát vše směřuje ke špatnému konci.

Film

Tvář vody
Režie: Guillermo del Toro
CinemArt, česká distribuční premiéra 15. února

Přesto film v závěru několikrát překvapí, třeba vtipným i chytrým využitím muzikálového žánru, který se doposud objevoval jen na maličké obrazovce televizoru v pokoji Elisina souseda.

Jinak se ovšem del Torova pohádka − přestože obsahuje zázrak i "alchymistickou transmutaci", které lze tak často nalézt v jeho dílech − odehrává až příliš ve světě archetypů a jasných schémat. A film nezpestří ani objevování mezidruhové erotiky mezi Elisou a netvorem, byť následná debata s kolegyňkou o tom, jaké má obojživelný milenec "vybaveníčko", patří k nejživějším a nejpeprnějším částem snímku. Škoda že místo provokativních obrazů se odehrává ve znakové řeči.

Guillermo del Toro dokázal mnohem více překvapit v podceňovaném "spotřebním" žánru superhrdinského filmu, když v Hellboyovi na chlapecké milovníky komiksových bitek navalil nečekanou porci citů. Ve Tváři vody se zabydlel v konejšivé náruči vodní masy, kde je divákům dobře. Možná až příliš.

Tvář vody je dobrodružný i romantický snímek, který své bezesporu ušlechtilé a potřebné téma o menšinách všeho druhu vlévá do hlav publika za libozvučného zurčení. V žánru hollywoodských pohádek pro dospělé patří k těm chytřejším. Zručnost, znalost žánrů a schopnost vyhnout se kýči však je na oscarové ocenění málo. Letos jsou ve hře lepší kandidáti.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist