Jedním z konkrétních příkladů zavádění nových technologií v kopřivnické automobilce Tatra je spojování jednotlivých dílů kabin řady Force lepením. "Další z řady inovací skrývá nové pracoviště výroby nosných rour páteřového podvozku. Od sjednocení průměru nosné roury v celém podvozku přes rychlejší dělení hutního materiálu až po novou metodu automatického svařování," vypočítává mluvčí Tatry Andrej Čírtek.

Tradiční český výrobce nákladních automobilů sleduje trendy v moderních technologiích a vyhodnocuje jejich přínos s pomocí expertních týmů a mezioborových specialistů. "Vidíme a chápeme nástup nových technologií, jako je třeba 3D tisk, zavádění elektronických asistenčních systémů či internetu věcí, a s nimi spojené produkční a společenské změny. Každou novinku musíme však hodnotit z hlediska výroby našeho klíčového produktu, konstrukční a technologické unifikace a také v kontextu celé naší strojírenské výroby," vysvětluje Čírtek.

To souvisí jednak s mírou univerzálnosti použití vozidel Tatra, jednak se sériovostí výroby. "Například zmíněnou technologii 3D tisku lze dnes uplatnit ve výrobě konstrukčně nosných i jiných částí vozidla. Kaž­dé využití má svá specifika jak nákladová, tak například časová. Rozhodně nemůžeme stát mimo nové technologie, ale vždy musíme najít ten správný čas, kdy je do naší výroby zařadit, a místo, kde budou působit nejefektivněji," dodává mluvčí.

Tatra

◼ Kopřivnická automobilka Tatra se řadí mezi nejstarší automobilky světa. Z tamní továrny, tehdy ještě s názvem Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft A. G., vyjel i první český sériově vyráběný automobil – Präsident.
◼ V minulosti Tatra vyráběla i osobní automobily. Dnes jsou hlavním výrobním programem těžká terénní nákladní vozidla a automobily pro kombinovanou přepravu v terénu a na silnici s unikátní koncepcí podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami.
◼ Od března 2013 je společnost Tatra Trucks součástí skupiny Czechoslovak Group ve vlastnictví českých akcionářů a prošla úspěšnou restrukturalizací.

Důležité zkoušky

Kopřivnická Tatra je proslulá nejen kvalitním zkušebním polygonem, ale zkušebnictvím obecně. "Zkušebnictví je pro nás jedním ze základních pilířů. Od sedmdesátých let minulého století v několika etapách budujeme a dnes pravidelně modernizujeme naše zkušební centrum. To zahrnuje zkušební polygon, laboratoře, zkušební stavy a další provozy," říká Andrej Čírtek. Jedním z nejnovějších projektů je nová zkušebna náprav, kde lze simulovat nejrůznější druhy provozů.

"Základem drtivé většiny našich vozidel, kromě řady Tactic, je podvozek tvořený nosnou rourou a výkyvnými, nezávisle zavěšenými a odpruženými polonápravami," vysvětluje generální ředitel Tatry Radek Strouhal. Společně se vzduchem chlazeným motorem, přídavnou sestupnou převodovkou, systémem odpružení a systémem mechanického řízení přední nápravy či náprav jde o výlučně tatrovácký vývoj a výrobu.

Andrej Čírtek upozorňuje na fakt, že, historicky vzato, zásadní inovace, při nichž se osvědčila tatrovácká konstrukční škola a myšlenky tamních konstruktérů, techniků a pracovníků zkušebny, leží ve využití vzduchem chlazeného motoru Tatra. Významným konstrukčním uzlem je také přídavná sestupná převodovka, při jejímž vývoji firma zavedla řadu inovací včetně technických vzorů a patentů. Stejně tak jsou to nápravy a systém řízení TatraTON. Použití nového mechanického systému řízení přední nápravy či náprav si vyžádalo také změny na nosné páteřové rouře podvozku. "Významnými konstrukčními úspěchy se můžeme pochlubit v souvislosti se zavedením výroby modernizované kabiny Force či systému kotoučových brzd," doplňuje Čírtek.

Zákazníci chtějí vznětové motory

Jedním z moderních trendů je v poslední době využití nových či alternativních paliv, stejně jako rozšiřování systémů automatizace provozu vozidel a jejich elektronická propojitelnost s ostatním světem − tedy takzvaný internet věcí. "V některých typech provozů, například městské hromadné dopravě, rozvážce či doručování zboží, kde je víceméně přesně definovaná trasa a vzdálenost, je zavádění zmíněných technologií o něco jednodušší," říká Andrej Čírtek.

U zákazníků Tatry však stále převládá požadavek nezávislé mobility, kterou nejlépe plní vznětové motory. "Tatra již v minulosti vyráběla vozidla s motory na alternativní paliva, například na plyn. Jakmile vzrostou zákaznické požadavky nebo legislativní opatření na takovou úroveň, že bude nabídka vozidel s alternativním pohonem efektivní, naše automobilka takové vozy nabídne," vysvětluje pozici firmy její mluvčí.

Automobilka v rámci vlastního vývoje vzduchem chlazených motorů Tatra a dalších dodávaných vznětových motorů renomovaných zahraničních značek přišla s řadou efektivních řešení, ať to byl systém recirkulace výfukových plynů, systém selektivní katalytické redukce či filtry pevných částic. "Nejen podle našich odborníků a konstruktérů má spalovací motor, a konkrétně ten vznětový, ještě solidní potenciál, jak být ještě zelenější a ještě více ušetřit palivo. Je toho možné dosáhnout konstrukčními opatřeními přímo ve spalovacím prostoru, ve spalovacím procesu," říká generální ředitel Radek Strouhal. Automobilka proto v loňském roce začala s modernizací a rozšiřováním zkušebny motorů, což jí umožní dokončit vývoj vlastního vzduchem chlazeného motoru, který bude splňovat v současné době platnou emisní normu Euro VI.

Další inovace firma připravila v souvislosti s posledním vývojem vozidel klíčové řady Phoenix. Od dubna začala sjíždět z kopřivnické linky vozidla modelového roku 2018. Podle Radka Strouhala jsou lehčí, čistější, výkonnější, méně hlučná, více uvezou a spotřebují méně pohonných hmot. "Konstrukční opatření se dotkla jak motorů a kabin vozidel, tak podvozku a převodového ústrojí. Jde například o nápravy s vyšším zatížením, zvedací zadní hnanou nápravu, novou automatizovanou převodovku, možnost vybavení vozidel kotoučovými brzdami, nehnanými nápravami, řízenými zadními hnanými nápravami či automatickými převodovkami," uzavírá ředitel Tatry.

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist