Ronaldo běží vstříc brance, klička, druhá, a náhle trávník semifinále mistrovství světa ve fotbale zaplaví chundelatá štěňátka. Ne, není to největší portugalská hvězda Cristiano Ronaldo, ale jeho dokonalý dvojník. A divák nesleduje obrazovku televize, ale plátno některého z karlovarských kinosálů. Tohle načasování nemohlo být lepší.
Když se snímek jménem Diamantino − pojednávající o stejnojmenném fotbalistovi, ale také o špionech, uprchlících, genetických modifikacích a štěňátkách na trávníku − promítal před měsícem a půl na prestižním festivalu v Cannes, vysloužil si pověst nejdivnějšího filmu celé přehlídky.
A rozhodně šlo také o jednoho z nejbizarnějších vítězů tamní soutěžní sekce Týden kritiky.
Nyní v Karlových Varech sledovali diváci první z jeho projekcí takřka souběžně s tím, kdy skutečný Ronaldo smutnil, že Portugalsko na mistrovství světa vypadlo. Mezitím na plátně kin jeho herecký dvojník, který kopíruje nejen Ronaldovu vizáž, ale i pohyby, řeší, že už na trávníku nevidí štěňátka. A bez nich je ztracen a nemůže skórovat.
◼ Obraty nezávislých produkcí v české filmové a televizní tvorbě překonaly loni miliardu korun, a dostaly se tak na rekordní hodnotu.
◼ Celkem český audiovizuální trh v roce 2017 již druhý rok po sobě zaznamenal mírný propad a jeho celkový obrat loni činil 6,329 miliardy korun.
◼ Trend trhu určují zejména produkce zabývající se zahraniční zakázkou, ty ve srovnání s rokem 2015 klesly o 0,546 miliardy korun, s rokem 2016 pak o 0,4 miliardy korun.
◼ Na tiskové konferenci v Karlových Varech to v pondělí uvedli zástupci Asociace producentů v audiovizi (APA).
Tvůrci snímku Diamantino si dělají legraci nejen z portugalské fotbalové legendy, ale též z mnoha filmových klišé a právě taková díla k festivalům patří. V distribuční nabídce kin by možná tato bizarní komedie s parodickými rysy neměla šanci, karlovarské publikum ji však přijalo s emocemi podobně čistými, jakých je schopen její hrdina, jemuž pánbůh nadělil intelekt desetiletého dítěte, ale vynahradil to umem na trávníku.
Pozoruhodných titulů z předních světových přehlídek Karlovy Vary nabídly ve své první třetině celou řadu.
K dosavadním vrcholným zážitkům patřila adaptace povídky Harukiho Murakamiho Vzplanutí. Jihokorejský mistr filmového vyprávění, kterým dobyl svět už na přelomu tisíciletí, a bývalý ministr kultury Lee Chang-dong se vrátil v nebývalé formě. Jeho záhadné vztahové drama publiku každou svou minutou připomínalo, že život je jedno velké tajemství. A s tímto poselstvím diváky také vyprovodilo z temnoty kinosálu zpět do reality.
Ve Varech se už událo mnohé. Hlavní herecká hvězda Tim Robbins stihl nejen uvést legendární film Vykoupení z věznice Shawshank, ale také návštěvníkům sdělit, že Donald Trump je podle něj podvodník.
Průkopník amerického nezávislého filmu Richard Linklater zavzpomínal na vznik svého slavného filmu Flákač a Vladimír 518 otevřel nový pop-up klub Kaiser 53 v prostorách historických císařských lázní. Návštěvníci festivalu se tam před rozsáhlou rekonstrukcí mohou podívat vůbec naposledy.
Ale navzdory hvězdám, večírkům a červeným kobercům je stejně nejpodstatnější něco úplně jiného − tak jako na každém ze zhruba patnáctky nejprestižnějších, takzvaně "áčkových" festivalů, kam Karlovy Vary patří. Je to soutěžní sekce. Tady se objevují světové premiéry filmů a právě zde má tuzemský festival možnost ovlivnit podobu filmového trhu. Byť Karlovy Vary nejsou Benátky či Cannes, vítězství ve zdejší hlavní soutěži i tak zaručí režisérovi cestu po desítkách dalších festivalů.
Nejvýraznějším počinem letošní soutěže je prozatím jednoznačně rumunský film s názvem Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři. Snímek, který měl premiéru v pondělí večer, natočil věhlasný režisér Radu Jude. Ten se svými předchozími tituly Aferim! a Zjizvená srdce soutěžil na prestižních přehlídkách v Berlíně a Locarnu. Do Varů přivezl další ze svých formálně originálních pohledů do historie vlastního národa, ale potažmo i celé Evropy.
Citát z názvu snímku odkazuje k masakru v Oděse roku 1941, kdy bylo zavražděno přes 100 tisíc Židů. A režisér Jude ve svém filmu, který se celý točí kolem současné rekonstrukce události na jednom z bukurešťských náměstí, nemilosrdně tepe do bolavého místa v dějinách rumunského národa. Dotýká se historických kořenů rasismu i dnešního antisemitismu a jeho mrazivý, ale přitom s nadhledem vyprávěný snímek je také trefným komentářem ke zjitřené společenské situaci
současné Evropy.
První ze dvou českých zástupců soutěže překvapil z jiných důvodů. Původem slovinský režisér Olmo Omerzu, jenž absolvoval FAMU a od té doby tvoří v Česku, se svým třetím snímkem Všechno bude posunul do dosud divácky nejvstřícnější polohy. Už v debutu Příliš mladá noc zručně konfrontoval svět dětí a dospělých, tématu více generací se nevzdal ani ve svém druhém počinu Rodinný film. A nyní konečně děti hrají hlavní roli.
Dvanáctiletý Heduš je trochu zavalitý hoch, jenž si publikum získá hned v prvním záběru, když se poměrně dlouho snaží v maskovacím mundúru a s kuličkovým samopalem překonat potrubí plynovodu.
Vzápětí nastoupí ke čtrnáctiletému Márovi a v evidentně zcizeném voze se vydají na pouť napříč republikou.
Zbytek snímku přeskakuje mezi policejní stanicí, na které Máru vyslýchají, a rekonstrukcí spletité pouti obou chlapců zimní krajinou. Režisér Omerzu po odvážněji vyprávěných dramatech natočil silně komický film − plný bezprostřednosti a klukovin. Avšak mezi řádky tu opět prosvítá dramatický střet světa dospělých a dětí. Byť lze na snímku najít ledasjakou mouchu − mouchy jsou ostatně i hlavní metaforou filmu −, jde o další sympatický příspěvek k rozrůstajícímu se česko-slovenskému návratu kdysi populárního žánru dětských filmů.
Po loňském výsostně uměleckém, takřka abstraktním filmu Křižáček, který ve Varech nakonec zvítězil, tu nyní tuzemskou kinematografii zastupuje také výrazně žánrový a přitom ambiciózní film. Což svědčí o narůstající pestrosti domácí tvorby. A to je samo o sobě dobrá zpráva.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist