Zájem o plavbu na námořních jachtách mezi Čechy v posledních letech roste. Řídit loď na moři dnes může už minimálně 9000 Čechů.
Loni přibylo do evidence ministerstva dopravy téměř 1200 nových oprávnění kapitánů námořních jachet, nejvíce od roku 2000.
Číslo, které ministerstvo eviduje, navíc není konečné. Mnoho lidí absolvuje kurz na dovolené v zahraničí, především v Chorvatsku.
1200 lidí
získalo loni pod českým ministerstvem dopravy oprávnění kapitánů námořních jachet, což bylo nejvíc v novém miléniu.
Právě tyto průkazy ale mohou být někdy nepříliš rozumnou investicí pro ty, kteří by to s jachtingem mysleli vážněji.
U námořního jachtingu neexistují žádné globální standardy, každá země má vlastní podmínky pro získání oprávnění. Zatímco licence pod českým ministerstvem dopravy je uznávána v řadě zemí včetně Chorvatska, Slovinska, Černé Hory, Itálie nebo Řecka, s "papíry" odjinud to tak být nemusí. A k tomu nároky na jejich splnění mohou být nižší, tedy následná plavba potenciálně rizikovější.
Zájemci o české kapitánské oprávnění pro námořní jachty musí absolvovat výcvik, kdy musí odjet alespoň 100 námořních mil včetně jedné noční plavby, obvykle během jednoho týdne. Další podmínkou je vykonání teoretických a praktických zkoušek.
Konkrétně absolvovat kapitánské zkoušky v Chorvatsku u chorvatských úřadů, což je pro Čechy nejčastější varianta, řada zkušených jachtařů příliš nedoporučuje. Tedy pokud jim nejde jen o rekreaci a zábavu na klidném Jadranu.
"Dnes jde o tisíce lidí, kteří jezdí na moře do Chorvatska. Tamní školení na kapitány ale je docela zvláštní, protože v Chorvatsku vůbec nejsou bouře. Zájemcům navíc ke složení zkoušek oproti těm v Česku stačí minimální znalosti," uvedl slavný český mořeplavec Richard Konkolski. "Naopak české zkoušky jsou zase mírnější než ty polské," dodává Konkolski, který třikrát obeplul svět, vytvořil řadu mořeplaveckých rekordů a v pátek oslaví pětasedmdesátiny. Je přesvědčen o tom, že držitelé chorvatských průkazů by většinou neobstáli ani při silnější bouři v Baltském moři.
"A žádný z rekreačních jachtařů by se rozhodně neměl vydávat na závod přes Atlantský oceán či cestu kolem světa," soudí.
Cena za zhruba týdenní praktickou přípravu a vykonání zkoušek se v obou případech, jak u českých, tak u chorvatských průkazů, pohybuje kolem 15 tisíc korun.
Samotný následný týdenní pronájem lodi ve Středozemním moři pro vlastní samostatnou plavbu pak může vyjít na cenu kolem 20 tisíc korun.
Na dovolenou na moři podle odhadů dalšího zkušeného mořeplavce Jiřího Zindulky vyráží ročně kolem 50 tisíc Čechů. Stále populárnější jsou i vzdálenější destinace, jako například Karibik.
V posledních letech se tomu uzpůsobuje i nabídka půjčoven lodí. Právě společnost Zindulka spoluvlastněná Jiřím Zindulkou nebo další český "lodní booking" Boataround agregují nabídky volných lodí z celého světa. K mání jsou u nich desítky tisíc různých typů jachet a dalších plavidel.
Byť jde o české společnosti, svůj byznys provozují díky jazykovým mutacím svých webů i v jiných zemích Evropy. Začínají tak být světové, podobně jako čeští jachtaři.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist