Strojírenství, potravinářství či elektrotechnika − nejen v těchto oborech mohou tuzemské firmy nalézt uplatnění i za hranicemi Česka. Agentura na podporu obchodu CzechTrade jen loni publikovala 786 zahraničních poptávek, 72 nabídek spolupráce a 1300 projektů a tendrů. "Nejvíce poptávek máme z Německa, Velké Británie, Ruska a Izraele. Lukrativní příležitosti pro české firmy přicházejí z celého světa," říká generální ředitel CzechTradu Radomil Doležal.

V Itálii je zájem o hudební nástroje, na Balkáně o sportovní vybavení

Situace na evropských trzích se liší teritorium od teritoria. Například v Itálii se kromě strojírenských subdodávek, skla či stavebních prací a materiálů daří i netradičním oborům, jako je oblast hudebních nástrojů. Tento sektor zažívá v posledních letech velmi dobré období. Italští distributoři nakupují především u zahraničních výrobců. Nejen z tohoto důvodu ho považuje CzechTrade za opravdu perspektivní.

Ve Španělsku patří mezi perspektivní obory vodohospodářství, strojírenství, biopotraviny či inovativní technologie a nanomateriály. Uspět lze v této zemi i v energetickém průmyslu, což může potvrdit například česká firma C&F Manufacturing, která je v současnosti dodavatelem španělské společnosti Siemens Gamesa Electric. Zakázku na kovové skříně pro elektrické rozvaděče získala za pomoci zahraniční kanceláře CzechTradu v Madridu.

Exportní příležitosti

CzechTrade zpracovává exportní příležitosti ze zahraničí a organizuje Sourcing Days – setkání českých firem s nákupčími zahraničních firem. Exkluzivními zdroji exportních příležitostí jsou zahraniční kanceláře CzechTradu, obchodně ekonomické úseky ZÚ ČR v zahraničí či zahraniční diplomatické mise v Česku. Dalším zdrojem je on-line formulář Czech Business Partner Search na cizojazyčném webu CzechTradu.

V jižní Evropě a na Balkáně je pro tuzemské exportéry velký prostor pro uplatnění zejména v oborech dopravní infrastruktury, energetiky nebo i v sektoru sportovního vybavení. "Chorvati mají stále větší zájem o rekreační sporty a příležitosti jsou i v rámci cestovního ruchu," říká Alen Novosad ze zahraniční kanceláře CzechTradu v Záhřebu.

Na jihu a jihovýchodě Evropy se daří také stavebnictví. V tomto oboru uspěla v Rumunsku česká firma Bemeta Design, která za asistence zahraniční kanceláře CzechTradu v Bukurešti navázala spolupráci s rumunským partnerem a následně realizovala projekty vybavení hotelového komplexu Double Tree by Hilton ve městě Ploješť a hotelu Ramada v Bukurešti.

"Nyní firma Bemeta Design úspěšně pokračuje v expanzi na rumunském trhu. Tento pozitivní vývoj je dán marketingovou strategií společnosti a kompaktností celého týmu jejích pracovníků. V důsledku to znamená absolutní flexibilitu směrem k obchodním partnerům a koncovým zákazníkům. Důvěra v práci agentury CzechTrade je pak jen dalším příkladem profesionality této společnosti při její postupné expanzi na zahraniční trhy," říká Michal Holub ze zahraniční kanceláře CzechTradu v Bukurešti.

Na Blízkém východě chtějí stavět chytrá města i elektrárny

Mezi zajímavé a perspektivní obory na Blízkém východě rozhodně patří stavebnictví a energetika. "Kromě toho je ve Spojených arabských emirátech zájem také o inteligentní řešení pro projekty smart home, smart building a smart city," popisuje situaci Michal Nedělka z dubajské zahraniční kanceláře CzechTradu.

"V Egyptě naproti tomu plánují stavět elektrárny, pro které jsou potřeba dodávky nejrůznějších komponentů, jako jsou turbíny, transformátory či izolátory. Ve stavebnictví má Egypt naplánované velké projekty, včetně nového hlavního města," říká zástupce CzechTradu v Káhiře Pavel Kalina.

Vladislav Polách z turecké zahraniční kaceláře CzechTradu upozorňuje, že také v Turecku se zaměřují na rozvoj energetického sektoru: "Cílem vlády je získávat energii z domácích zdrojů, například spalováním biomasy, a zvýšit podíl energie z obnovitelných zdrojů."

Jeden z největších trhů světa poptává environmentální technologie

Z asijských zemí nabízí širokou škálu příležitostí pro české exportéry například čínský trh. "V oboru designu a spotřebního či luxusního zboží patří Čína mezi největší trhy na světě a početná střední třída s rostoucími disponibilními příjmy vytváří pro evropské zboží, které je zde vnímáno jako kvalitnější a spolehlivější, mnoho obchodních příležitostí," přibližuje situaci ředitel regionálního centra agentury CzechTrade v Kantonu Aleš Červinka.

Mimo to je Čína také nejdynamičtěji se rozvíjejícím trhem potravinářského průmyslu na světě a díky postupnému otevírání vzdušného prostoru je v zemi na vzestupu i obor letectví. Zájem je rovněž o environmentální technologie.

Přestože je čínský trh náročný, díky správně zvolené exportní strategii se na něj ve spolupráci s CzechTradem v Pekingu podařilo proniknout například české firmě Lanex. Ta vyváží produkty technického textilu. "Firma dlouhodobě spolupracuje s agenturou CzechTrade především formou účasti na komerčních akcích v Číně. Již počtvrté se zúčastnila české expozice na sportovním veletrhu v Pekingu. Prezentace pod hlavičkou České republiky společnosti pomáhá při propagaci výrobků na čínském trhu i v navazování nových obchodních styků," dodává konzultant agentury CzechTrade Václav Štika.

V jižním a jihovýchodním regionu Asie pak mezi perspektivní obory patří strojírenství, doprava, vodní a odpadové hospodářství i obranný průmysl a zdravotnické potřeby.

V zemích Latinské Ameriky se dá uspět i s luxusním zbožím

I latinskoamerické země nabízejí širokou škálu zajímavých oborů s příležitostmi k uplatnění českých exportérů. Kupříkladu v Chile se očekává oživení investic do těžebního průmyslu, a to především do těžby a zpracování mědi, lithia a molybdenu. "Šance se tak otevírají pro dodavatele třídiček, drtiček, pásových přepravníků, ale třeba i pneumatického nářadí," přibližuje Josef Kunický ze zahraniční kanceláře CzechTradu v Chile.

Kromě těžebního průmyslu je však na tamním trhu zájem i o české sklo, které do Chile dodává firma Crystalex CZ. Její zástupci navštěvují zemi jednou ročně a vždy ve spolupráci s pracovníky CzechTradu jednají s odběratelem.

V Mexiku a Kolumbii je zajímavý například obor letectví. Uspět na mexickém trhu se však dá i s luxusním zbožím, což potvrzují exportní úspěchy firmy Strunal Schönbach, vyrábějící hudební nástroje, či společnosti Bohemia Jihlava, produkující sklářské výrobky. Zahraniční kancelář CzechTrade Mexico City pomáhala firmám mimo jiné s hledáním obchodních partnerů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist