Kdo jel ve svátek svatého Václava kolem poledne po D1 a doufal, že se vyhne kolonám typickým pro běžný konec týdne, spletl se. Po cestě z Prahy do Brna řidiči stáli ve třech kolonách. Čekali i ti v opačném směru. Na vině byla samozřejmě dopravní omezení kvůli opravám nejvytíženější české dopravní tepny. Podle počátečních plánů měly stavební práce skončit už letos, nyní Ředitelství silnic a dálnic odhaduje, že dělníci z D1 zmizí až v roce 2021. Ani toto datum však nemusí být konečné.

"Trpíte v kolonách na D1? Jeďte raději vlakem," využil stavu rozkopané dálnice v reklamním sloganu největší železniční dopravce České dráhy. Jenomže fráze "auta stojí, vlaky jedou", v tuzemsku neplatí. O desítky minut zpožděné, nebo dokonce zrušené spoje nejsou nic neobvyklého, jak potvrdí snad každý cestující, který vlakem pravidelně jezdí.

Rychlejší a spolehlivější dopravní spojení si přitom nepřejí jenom cestující, ale i ministr Dan Ťok (ANO). Dotáhnout opravy dálniční sítě, zahájit výstavbu nových úseků ani zlepšit stav železnice se mu ale nedaří.

Veřejné zakázky v Česku

559 miliard Kč

Celkem za tolik peněz loni zadaly zakázky úřady, státní podniky a další veřejné instituce. Je to o 75 miliard více než v roce 2016. Nejvíce se zvýšila hodnota běžných nákupů, například na spotřební materiál. Naopak hodnota investičních zakázek, například na stavby a opravy, rostla nejméně – pouze o 10 miliard.

11 000

Zhruba tolik veřejných zakázek, o kterých má stát přehled, bylo zadáno loni. Jejich cena je 334 miliard korun. Celkový počet se ve srovnání s rokem 2016 téměř nezměnil. Nejčastěji zadávalo Ředitelství silnic a dálnic a obchodník s ropnými produkty Čepro.

-50 %

Počet zahájených zakázek na stavební práce financované z veřejných peněz loni klesl o polovinu na asi 1500 zakázek. Stavební práce tvořily loni asi pětinu všech zahájených veřejných zakázek v Česku, v roce před tím to bylo 34 procent.

20 %

Zhruba takový je podíl veřejných zakázek na HDP.

Podíl počtu veřejných zakázek financovaných z fondů EU se ve srovnání s rokem 2016 zdvojnásobil na pětinu. Například v případě modernizace D1 je z evropských fondů financováno 80 procent hodnoty projektu.

2,12

Je v současnosti průměrný počet nabídek na jednu zakázku v Česku. Jde o historické minimum. Průměr EU je 5,5 nabídky na jednu zakázku. Zájem firem utkat se o veřejnou zakázku nejvíce klesal u stavebních prací.

V Česku ovšem nejsou problémy pouze s dopravními projekty. Podobné je to i u mnoha dalších veřejných zakázek, například v IT. Často je příčinou neschopnost vybrat kvalitní firmu, která by zboží, služby nebo práce zajistila. Města, obce, státní úřady a další veřejné instituce se většinou rozhodují na základě nejnižší ceny. Praxe pak dokazuje, že zejména u velkých strategických projektů není volba nejlevnějšího dodavatele vždy šťastná. Vidět to je i na zmiňované modernizaci dálnice D1.

Ministerstvo dopravy se proto rozhodlo vyzkoušet novou metodu veřejného zadávání, která vychází z nizozemských zkušeností. Cílem je dosáhnout za vynaložené veřejné peníze lepších výsledků. Hlavní roli už nemá hrát cena, ale kvalita poskytovaných služeb. Rozhodovat bude také udržitelnost projektu nebo jeho dopad na životní prostředí.

Prvním testem má být výběr firmy, která připraví studii proveditelnosti pro stavbu vysokorychlostní železnice mezi Přerovem a Ostravou. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vyhlásí několikamilionový tendr v nejbližších dnech. Půjde o první velký český státní projekt, jehož dodavatel bude vybrán "po holandsku". "V případě veřejných zakázek na projektovou přípravu i realizaci dopravních staveb je vhodné rozšířit kritéria hodnocení nad rámec nejnižší ceny. Absolutní prioritou je zajištění bezpečnosti. U vysokorychlostní železnice je tato priorita ještě důležitější, a to kvůli provozní rychlosti," popsala Lenka Rezková, tisková mluvčí ministerstva dopravy, proč Ťokův resort novou metodu podporuje.

Cenu ne, raději kvalitu

"Jde o rozhodnutí, jestli chceme získat minimum dle stanovených parametrů za nejnižší cenu, nebo opravdového experta, za kterého jsme ochotni zaplatit. Pokud jdeme první cestou, nelze čekat, že práce bude dostatečně dobře odvedená a zváží se všechna možná řešení," okomentoval novinku Tomáš Janeba, prezident Asociace pro rozvoj infrastruktury, která na přípravě projektu se SŽDC spolupracuje.

Nejde ale o to utrácet více peněz. Mění se celý způsob přípravy. Potenciální dodavatelé sice mohou už dnes zasáhnout do projektu ještě před vyhlášením veřejné soutěže, ale tato praxe se příliš nevyužívá − zejména kvůli obavám z podezření na korupci. Cílem předběžné tržní konzultace přitom není prozradit zúčastněným firmám detaily zakázky, a dát jim tak výhodu oproti ostatním, ale zjistit, jak se na věc dívají odborníci z branže. Veřejní zadavatelé takto mohou získat informace například o tom, jaký postup prací je nejvhodnější, které novinky a technologie dokážou firmy na trhu nabídnout a s jakými riziky se musí počítat. To by mělo změnit zažitou praxi, že podniky nabídnou příliš nízkou cenu a potom se domáhají poplatků za práce navíc s tím, že zakázka byla špatně vyprojektovaná.

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • V článku se dále dočtete:
  • Proč se výsledné ceny některých zakázek souvisejících s opravami D1 pohybovaly na úrovni 60 až 70 procent tehdy běžné tržní ceny.
  • Proč dnes firmy neláká soutěžit o veřejné zakázky.
  • Zda podle čerstvé analýzy Evropské komise hospodaří čeští zadavatelé s penězi daňových poplatníků správně.
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se