Tuzemská ekonomika je na hranici svých možností. Nové pracovníky není kde brát, výrobní kapacity jedou naplno. Projevuje se to v širokém spektru oborů, od dlouhých čekacích dob na nové škodovky až po nemožnost sehnat stavební firmu na opravu obecních chodníků. Ekonomové, ale hlavně samotné firmy si lámou hlavu s otázkou, jak tyto bariéry překročit a zvýšit produktivitu. V jedné oblasti má zatím naše země jasné investiční manko − a tou je dopravní infrastruktura.
Zatímco od roku 1998 se zvýšil počet motorových vozidel na českých silnicích o 2,6 milionu, což znamená nárůst o 56 %, délka dálnic a silnic první třídy vzrostla jen o 9 %. Není se tedy proč divit, že se na silnicích poněkud mačkáme a ztrácíme tím čas. Nepřispívá to ani délce dodacích lhůt, a tedy efektivitě hospodářství. V žebříčku kvality dopravní infrastruktury podle Světové banky od roku 2011 setrvale klesáme (nejrychleji ze zemí střední Evropy) a v kvalitě silniční sítě zaujímá Česko v EU potupné 25. místo z celkových 29.
Vláda si je tohoto skluzu vědoma a v návrhu rozpočtu na příští rok navyšuje investiční výdaje ministerstva dopravy z 36 mld. na 48 mld. korun. To je velký nárůst, v poměru k HDP je ale důležité, aby se tyto peníze opravdu podařilo přetavit v nové kilometry silnic a železničních tratí.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist