Budoucnost patří elektromobilům. Lépe než řečí peněz vedení Volkswagenu svůj postoj sdělit nemohlo. Nový investiční program koncernu, pod nějž spadá i nejvýznamnější česká firma Škoda, počítá s vynaložením astronomické částky 44 miliard eur (přes 1,1 bilionu korun) na nové technologie, přičemž rozhodující část spolkne vývoj elektromobilů a výdaje na jejich masovou výrobu. Suma ukazuje, že elektromobily už nejsou vedlejší větví vyvíjenou a vyráběnou spíše z povinnosti. Pro wolfsburskou automobilku se mají stát nejziskovějším byznysem.

I šéfové největšího výrobce aut na světě se samozřejmě mohou mýlit a trendy přesně neodhadnout. Ostatně nynější sázka na elektřinu byla vynucena kolapsem předchozí dieselové strategie. K té už se nikdo nezná, naftové motory v osobních autech jsou dnes brány za slepou větev, k čemuž přispěly i podvody, jichž se Volkswagen a další výrobci prokazatelně dopouštěli. S Dieselgate před třemi roky automobilky přišly o zbývající vliv, který ještě měly při debatách o limitech škodlivin a emisích skleníkových plynů. Ty se dále zpřísňují, takže výrobci spalovacích motorů musí investovat víc a víc, přičemž vylepšení jsou čím dál méně znatelná.

Elektromobily mají stále řadu slabin, ale tempo, jakým se vylepšují, je impozantní. I proto může vedení Volkswagenu přes současné zaostávání čekat tak rychlé výsledky. Když jde o to, dostat novinku rychle a v masovém měřítku na trh, je německá firma přeborníkem (v této disciplíně naopak zaostává americká Tesla, která je jinak považována za lídra oboru). Díky úsporám daným rozsahem výroby se VW chce stát nejziskovějším výrobcem elektrických aut. Bude zajímavé sledovat, jak se gigant vyrovná s úzkým hrdlem, kterým je stále výroba baterií. Není sám, kdo v elektrickém závodě nasazuje všechny síly. Obava z osudu Kodaku či Nokie se zahnízdila i v jiných automobilkách. Všichni si pamatují, jak rychle mohou světové jedničky, které dominovaly svým trhům, po technologické změně vyklidit pole, případně zkrachovat.

Pro Česko je obrat Volkswagenu zásadní proto, že si díky němu Škodovka uchrání svůj klenot Superb a současně se na její výrobní linky převede produkce "bestselleru" VW. Váš příští Passat bude z Česka, informoval jeden ze zahraničních autowebů zjevně předpokládající, že zájem o velké rodinné vozy a manažerská auta s klasickým motorem nebude prudce klesat. Že ale celková poptávka spadne ve prospěch SUV a zřejmě i elektromobilů, je základní scénář. "Pro ty, kdo ročně nenajezdí více než 30 tisíc kilometrů, budou elektrická auta první volbou," prohlásil v pátek šéf VW Herbert Diess. Pokud má pravdu, moc prostoru pro benzinové modely nezůstane.