Debata ministrů životního prostředí zemí Evropské unie o snižování emisí oxidu uhličitého u osobních aut přitom potvrdila rozdílné pohledy různých států. Některé, včetně ČR, trvaly na původním návrhu Evropské komise, aby v roce 2030 nově vyráběné automobily vypouštěly o 30 procent méně CO2 než v roce 2021. Další ovšem prosazovaly, aby to bylo nejméně 40 procent, což je hodnota, na které se shodl Evropský parlament.
Jiné, jako Švédsko či Finsko, byly ale ještě ambicióznější než europarlament a vyzvaly ke snižování nejméně o polovinu v roce 2030 proti roku 2021.
Podle nynějších pravidel nebude moci nově vyrobené vozidlo v roce 2021 produkovat více než 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Nové návrhy nyní hovoří o procentech a gramy neuvádějí, hodnotu tedy bude nutné přepočítat.
EU se obává, že její automobilový průmysl zaměstnávající cca 13 milionů lidí by mohl zůstat v elektromobilitě pozadu.
V4+ podporovala 30procentní návrh komise
Český ministr Richard Brabec před jednáním řekl, že společná pozice zemí Visegrádské skupiny, tedy i Slovenska, Polska a Maďarska, bylo pouze 30procentní snížení. Podpořilo ji také Bulharsko a Rumunsko.
"Česká republika měla pozici ještě nižší, 20 až 25 procent. Přistoupili jsme ale na 30 procent," připomněl Brabec. Vysoký cíl okolo 40 procent by podle něj paradoxně mohl znamenat daleko pomalejší prosazování elektromobility, protože ve státech jako ČR či Slovensko si lidé nebudou moci dovolit kupovat drahé elektromobily v podobné míře jako v bohatších zemích na západě EU.
Na svém Twitteru ministr Brabec uvedl, že kromě 30procentní hodnoty pro rok 2030 podporuje 15procentní snížení průměrných emisí CO2 u nových automobilů do poloviny příštího desetiletí. Podle těchto cílů má mít emisní limit jednoho vozu hodnotu 95 mg CO2/km.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.